Analisis prestasi akademik pelajar-pelajar Diploma Sains Komputer kampus ITM Cawangan Pahang / Sa'diah Sahat and Azizah Aris

Sahat, Sa'diah and Aris, Azizah (1991) Analisis prestasi akademik pelajar-pelajar Diploma Sains Komputer kampus ITM Cawangan Pahang / Sa'diah Sahat and Azizah Aris. GADING Majalah Akademik ITM Cawangan Pahang, 2 (3): 2. pp. 26-37.

Abstract

Analisis, dibuat terhadap purata' CPA, peratus lulus matapelajaran utama, purata mata setiap matapelajaran utama bagi setiap bahagian, mengukur perhubungan di antara matapelajaran utama dan mengenalpasti matapelajaran utama yang mempengaruhi CPA pelajar bagi setiap bahagian. Data diambil selama 10 semester sebagai sampel dari Bahagian 1 ke 111. Kaedah yang digunakan adalah dari graf yang diplot bagi prestasi CPA, peratus kelulusan dan purata mata setiap matapelajaran utama, kaedah ‘stepwise regression' telah digunakan untuk mengukur perhubungan setiap matapelajaran utama dan matapelajaran yang mempengaruhi CPA pelajar. Kajian awal ini dapat memberikan beberapa cadangan, contohnya memberi tumpuan yang lebih kepada matapelajaran yang mempengaruhi CPA pelajar serta mengenalpasti faktor faktor luaran yang mempengaruhi CPA pelajar selain daripada faktor faktor akademik.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Sahat, Sa'diah
UNSPECIFIED
Aris, Azizah
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Performance. Competence. Academic achievement
L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education
L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus
Journal or Publication Title: GADING Majalah Akademik ITM Cawangan Pahang
UiTM Journal Collections: Others > GADING
Volume: 2
Number: 3
Page Range: pp. 26-37
Keywords: CPA, ITM Cawangan Pahang, Stepwise regression
Date: 1991
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61237
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 61237.PDF] Text
61237.PDF

Download (2MB)

ID Number

61237

Indexing

Statistic

Statistic details