Abstract
Analisis, dibuat terhadap purata' CPA, peratus lulus matapelajaran utama, purata mata setiap matapelajaran utama bagi setiap bahagian, mengukur perhubungan di antara matapelajaran utama dan mengenalpasti matapelajaran utama yang mempengaruhi CPA pelajar bagi setiap bahagian. Data diambil selama 10 semester sebagai sampel dari Bahagian 1 ke 111. Kaedah yang digunakan adalah dari graf yang diplot bagi prestasi CPA, peratus kelulusan dan purata mata setiap matapelajaran utama, kaedah ‘stepwise regression' telah digunakan untuk mengukur perhubungan setiap matapelajaran utama dan matapelajaran yang mempengaruhi CPA pelajar. Kajian awal ini dapat memberikan beberapa cadangan, contohnya memberi tumpuan yang lebih kepada matapelajaran yang mempengaruhi CPA pelajar serta mengenalpasti faktor faktor luaran yang mempengaruhi CPA pelajar selain daripada faktor faktor akademik.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Sahat, Sa'diah UNSPECIFIED Aris, Azizah UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Performance. Competence. Academic achievement L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Journal or Publication Title: | GADING Majalah Akademik ITM Cawangan Pahang |
UiTM Journal Collections: | Others > GADING |
Volume: | 2 |
Number: | 3 |
Page Range: | pp. 26-37 |
Keywords: | CPA, ITM Cawangan Pahang, Stepwise regression |
Date: | 1991 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61237 |