Abstract
Kajian ini adalah berkenaan dengan keberkesanan taska dalam pendidikan awal kanak kanak dan ianya dapat dilihat dalam konteks untuk memberi pendidikan asas kepada anak-anak disamping membantu perkembangan anak-anak dari segi mental, fizikal dan rohani. Objektif utama dalam kajian ini adalah untuk mengkaji fungsi, peranan, mengenalpasti keupayaan, perbezaan serta mencadangkan langkah-langkah yang berkesan berkenaan dengan mengembangkan lagi peranan taska serta keberkesanannya. Dengan memfokuskan kepada elemen-elemen penting, ia dapat membantu dalam memahami dan menyelesaikan masalah-masalah yang timbul. Sampel kajian adalah terdiri daripada 80 orang responden yang dipilih secara berkelompok daripada sepuluh buah taska dari empat kategori kawasan di sekitar Kuching. Penyelidikan ini dijalankan dengan mendapat maklumbalas melalui soalan kaji selidik yang telah diedarkan kepada responden iaitu yang terdiri daripada ibubapa yang menghantar anak-anak mereka ke taska. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan responden yang menghantar anak-anak mereka ke taska adalah ibubapa yang bekerja dan tiada mempunyai pengasuh di rumah. Daripada penemuan ini juga dapat diketahui kebanyakkan anak-anak yang dihantar ke taska mengalami perubahan dan perkembangan yang positif. Dengan ini juga dapat dibuktikan bahawa taska telah melaksanakan peranan mereka dalam memberi pendidikan awal kepada kanak-kanak dengan berkesan.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Iskandar, Ahmad UNSPECIFIED Tiru, Angela Kate UNSPECIFIED Puah, Nortina UNSPECIFIED Numpang, Randi UNSPECIFIED Mahdar, Siti Mariam UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HQ The family. Marriage. Woman > Children. Child development L Education > L Education (General) |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Sarawak > Kota Samarahan II Campus > Faculty of Administrative Science and Policy Studies |
Programme: | Diploma Pentadbiran Awam. |
Keywords: | Taska , pendidikan kanak-kanak , Kuching |
Date: | September 2002 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61185 |
Download
61185.pdf
Download (1MB)