Abstract
Kertaskerja ini membincangkan persoalan penjadualan kuliah di UiTM Pahang. Kekangan-kekangan yang ada seperti kekurangan bilik kuliah, kekurangan pensyarah, pensyarah yang mengajar banyak kursus pada satu semester dan permintaan yang berbagai dari kalangan pensyarah sendiri memberikan cabaran berat kepada jawatankuasa. Dalam pada itu persoalan pencapaian matlamat yang ditetapkan serta penggunaan sumber secara optima merupakan aspek penting dalam memastikan matlamat organisasi dapat dijayakan. Kertaskerja ini juga turut memperkatakan pandangan dan persoalan daripada ahli jawatankuasa dan pensyarah dalam perlaksanaan sistem I-CRESS. Perbandingan dan perbincangan dibuat dengan menggunakan beberapa model pengurusan penjadualan kuliah dari beberapa buah universiti di luar Negara terutama di Amerika Syarikat.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Said, Abd. Razak UNSPECIFIED Azis, Saflina Saflina@pahang.uitm.edu.my |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Malaysia L Education > LB Theory and practice of education > Educational evaluation |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Page Range: | pp. 369-375 |
Keywords: | Penjadualan kuliah, keperluan, aduan |
Date: | 2009 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/59520 |