Kepentingan bermain kepada perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak / Farhana Wan Yunus

Wan Yunus, Farhana (2022) Kepentingan bermain kepada perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak / Farhana Wan Yunus. Bulletin. UiTM Cawangan Negeri Sembilan.

Abstract

Pembelajaran melalui bermain adalah salah satu cara yang sangat penting untuk kanak-kanak belajar dan membesar dengan sihat. Menurut Friendrich Froebel, iaitu ahli pendidik German, mengatakan bahawa bermain merupakan aktiviti semulajadi kanak-kanak atau fitrah kanak-kanak. Bermain ialah satu aktiviti dimana kanak-kanak dapat meneroka persekitaran mereka, berimaginasi dan juga belajar membuat keputusan. Bermain selalunya di huraikan sebagai ‘pekerjaan kanak-kanak’ (the work of children) tetapi ia adalah pekerjaan yang sangat meyeronokkan bagi kanak-kanak. Jenis-jenis permainan yang kanak-kanak bermain, objektifnya dan kepentingannya itu berubah mengikut umur kanak-kanak bermula dengan 0 tahun sehinggalah kanak-kanak meningkat remaja.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Wan Yunus, Farhana
UNSPECIFIED
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General)
B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > Affection. Feeling. Emotion
B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > Applied psychology
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan
ISSN: 2773-5869
Keywords: Pembelajaran Kanak-Kanak, pendidik German, berimaginasi
Date: 2022
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58476
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 58476.pdf] Text
58476.pdf

Download (649kB)

ID Number

58476

Indexing

Statistic

Statistic details