Wan Yunus, Farhana
(2022)
Kepentingan bermain kepada perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak / Farhana Wan Yunus.
Bulletin.
UiTM Cawangan Negeri Sembilan.
Abstract
Pembelajaran melalui bermain adalah salah satu cara yang sangat penting untuk kanak-kanak belajar dan membesar dengan sihat. Menurut Friendrich Froebel, iaitu ahli pendidik German, mengatakan bahawa bermain merupakan aktiviti semulajadi kanak-kanak atau fitrah kanak-kanak. Bermain ialah satu aktiviti dimana kanak-kanak dapat meneroka persekitaran mereka, berimaginasi dan juga belajar membuat keputusan. Bermain selalunya di huraikan sebagai ‘pekerjaan kanak-kanak’ (the work of children) tetapi ia adalah pekerjaan yang sangat meyeronokkan bagi kanak-kanak. Jenis-jenis permainan yang kanak-kanak bermain, objektifnya dan kepentingannya itu berubah mengikut umur kanak-kanak bermula dengan 0 tahun sehinggalah kanak-kanak meningkat remaja.
Metadata
Item Type: | Monograph (Bulletin) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Wan Yunus, Farhana UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General) B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > Affection. Feeling. Emotion B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > Applied psychology |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
ISSN: | 2773-5869 |
Keywords: | Pembelajaran Kanak-Kanak, pendidik German, berimaginasi |
Date: | 2022 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58476 |