Abstract
Projek penanaman dan pemasaran bawang ini adalah sebagai perintis kepada penanam bawang merah tempatan secara komersil. Tapak yang terletak di kawasan Bedong ini, dengan keluasan 6.5 hektar ternyata sesuai dengan keluasan tanah yang dimiliki, berdekatan sumber air, sumber tenaga manusia., keadaan iklim yang agak panas, kawasan tanah yang belum dibangunkan dan berdekatan dengan kawasan sasaran pasarannya iaitu difokuskan di sekitar daerah Kuala Muda. Perancangan dibuat berpandukan prinsip organisasi yang membahagikan aktiviti-aktiviti kepada empat bahagian utama iaitu bahagian pentadbiran, pemasaran, operasi dan kewangan. Projek ini mempunyai potensi untuk lebih berkembang sekiranya tenaga mekanisme digunakan dan mendapat bantuan dari pihak kerajaan seperti subsidi baja dan sebagainya kerana masalah utamanya adalah kos yang agak tinggi sedangkan pasaran bawang ini sangat baik. Permintaan terhadap bawang sentiasa ada. Penduduk Malaysia menghadapi masalah perubahan terhadap harga bawang setiap masa kerana terlalu bergantung kepada sumbernya dari luar. Pengeluaran kami sebanyak dua operasi setahun bertujuan untuk sentiasa menyediakan bekalan untuk bulan-bulan tanpa pengeluaran.
Metadata
Item Type: | Entrepreneurship Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Yahya, Nor Hazila 97417156 Md Isa, Zuraidah 97301183 Hashim, Haslina 97300944 Abd. Satar, Fadilah 97417083 |
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > Management. Industrial Management > Planning. Business planning. Strategic planning H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > Agricultural industries |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Kedah > Sg Petani Campus |
Keywords: | Projek penanaman dan pemasaran bawang, bawang merah, Kuala Muda |
Date: | 25 March 2000 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/57878 |
Download
57878.pdf
Download (198kB)