Abstract
Kualiti pengajaran dan kemahiran professional tenaga pengajar adalah amat penting dalam menentukan kecemerlangan akademik pelajar di institusi pengajian tinggi (IPT) seperti UiTM. Namun begitu, tenaga pengajar yang dilantik sebagai ahli fakulti biasanya hanyalah berdasarkan pencapaian seperti kelulusan di peringkat ijazah sarjana atau kedoktoran sahaja tanpa memberikan penekanan yang sewajarnya kepada latarbelakang pengalaman dalam bidang pengajaran. Kajian ini dijalankan untuk mengesan tahap keberkesanan atau kualiti pengajaran pensyarah dan kaitannya dengan pengalaman dan latihan secara formal. Hasil dapatan telah menunjukkan tahap keberkesanan atau kualiti pengajaran pensyarah secara keseluruhannya adalah di peringkat sederhana. Pengalaman dan latihan yang telah dilalui oleh pensyarah juga tidak menyumbang kepada kualiti pengajaran yang diharapkan bagi sebuah universiti bertaraf dunia. Ini memberikan implikasi kepada keperluan latihan dan pembangunan profesionalisme yang lebih mapan dan sistematik. Kertas kerja ini juga menyarankan beberapa penambahbaikan dan pembangunan profesionalisme pensyarah yang boleh menyumbang kepada peningkatan kualiti pengajaran.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Said, Abd Razak razaksaid@pahang.uitm.edu.my Ariffin, Kamisah kamisah@pahang.uitm.edu.my Salim, Mohd Azmi azmi@pahang.uitm.edu.my Wan Ismail, Wan Hanisah wanhanisah@pahang.uitm.edu.my |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Performance. Competence. Academic achievement L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education L Education > LB Theory and practice of education > Educational evaluation |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Page Range: | pp. 169-178 |
Keywords: | Latihan pengajaran secara formal, Keberkesanan pengajaran, Pembangunan profesionalisme pensyarah |
Date: | 2006 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/57307 |