Abstract
Perkembangan mutakhir sistem pendidikan di Malaysia kini menuntut kebijaksanaan pendokongnya untuk merealisasikan wawasan pendidikan negara dan citra Wawasan 2020. Visi Kementerian Pendidikan Malaysia ialah menzahirkan sistem pendidikan berkualiti bertaraf dunia dan menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan ilmu. Visi ini secara langsung merujuk kepada pemantapan sistem pendidikan tertiar sebagai tunjang utama meningkatkan kualiti kecemerlangan ilmu di Malaysia. Universiti Teknologi MARA (UiTM) yang meliputi 13 buah kampus cawangan di seluruh Malaysia memerlukan pengukuhan integriti di antara semua bahagian bagi memantapkan lagi kualiti perkhidmatan yang disediakan. Kepimpinan pengarah kampus, pengurusan kurikulum yang tersusun, pemantauan ataupun penyeliaan tenaga pengajar yang baik, penetapan sahsiah pelajar, pengurusan persekitaran kampus dan lain-lain lagi merupakan antara elemen-elemen yang perlu ada bagi sesebuah institusi pendidikan, sebelum ianya boleh dianggap sebagai berjaya.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Abdullah @ Rafie, Mohd Zahari umizah@pahang.uitm.edu.my |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Performance. Competence. Academic achievement L Education > LB Theory and practice of education > Performance. Competence. Academic achievement > Malaysia L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Curriculum |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Page Range: | pp. 155-160 |
Keywords: | lntegriti pengurusan, Kecemelangan pendidikan, Universiti |
Date: | 2006 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/57302 |