Kajian mengenai tekanan kerja dan Burnout di kalangan Kaunselor Sekolah Menengah Bahagian Kuching / Arenawati Sehat Omar … [et.al.].

Omar, Arenawati Sehat and Haji Jaya, Irdawaty and Mohd. Zawawi, Mohd. Zafian (2008) Kajian mengenai tekanan kerja dan Burnout di kalangan Kaunselor Sekolah Menengah Bahagian Kuching / Arenawati Sehat Omar … [et.al.]. [Research Reports]

Abstract

Menjamin kualiti perkhidmatan dalam sektor pendidikan pada abad ke-21 merupakan suatu cabaran dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan serantau. Bagi merealisasikan hasrat ini, ianya mernerlukan tenaga pendidik lelaki mahupun wanita yang berkualiti. Tahap burnout dan tekanan kerja akan mempengaruhi tahap produkviti dan kualiti kerja seseorang tenaga pendidik. Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti tahap burnout dan tekanan kerja di kalangan Kaunselor Sekolah Menengah Bahagian Kuching. Instrumen Maslach Burnout Inventory-Educators Survey (MBI-ES) digunakan bagi mengukur tahap burnout, manakala Indeks Tekanan Kerja (ITK) Guru pula digunakan untuk mengukur tahap tekanan kerja. Daripada 38 set soalselidik yang diedarkan, hanya 30 set yang dilengkapkan dan telah dikembalikan.Sampel terdiri daripada 38 orang Kaunselor Sekolah Menengah di Bahagian Kuching sahaja. .Dapatan kajian menunjukkan majoriti Kaunselor Sekolah Menengah Bahagian Kuching mempunyai tahap burnout yang tinggi bagi ketiga-tiga sub skala iaitudari aspek keletihan emosi, aspek depersonalisasi dan aspek pencapaian peribadi.

Metadata

Item Type: Research Reports
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Omar, Arenawati Sehat
UNSPECIFIED
Haji Jaya, Irdawaty
UNSPECIFIED
Mohd. Zawawi, Mohd. Zafian
UNSPECIFIED
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > H Social Sciences (General) > Study and teaching. Research
L Education > L Education (General)
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Sarawak
Keywords: kaunselor ,sekolah menengah
Date: September 2008
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/57119
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 57119.pdf] Text
57119.pdf

Download (2MB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:

ID Number

57119

Indexing

Statistic

Statistic details