Penerimaan budaya pelbagai kaum di Malaysia melalui iklan Petronas / Noorlida Daud, Azlan Zainal dan Mohd Rozali Othman

Daud, Noorlida and Zainal, Azlan and Othman, Mohd Rozali (2012) Penerimaan budaya pelbagai kaum di Malaysia melalui iklan Petronas / Noorlida Daud, Azlan Zainal dan Mohd Rozali Othman. In: The 9th Regional Symposium of the Malay Archipelago, 11-12 December 2012, Al Khawarizmi Lecture Hall, UiTM Perak.

Abstract

Nilai-nilai semiotik yang terbit dari pembudayaan sosial menghasilkan pemikiran yang berbeza mengikut bangsa. Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau sejauhmanakah iklan khidmat masyarakat PETRONAS mampu menyampaikan mesejnya merentasi semiotik bangsa dan sejauh manakah keberkesanan iklan ini dalam memelihara budaya yang terdapat di Malaysia. Lapan iklan khidmat masyarakat PETRONAS dalam empat kategori digunakan untuk kajian ini, iaitu dua iklan bertemakan budaya Cina, dua iklan bertemakan budaya India, dua iklan bertemakan budaya Melayu dan dua iklan universal.

Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Daud, Noorlida
UNSPECIFIED
Zainal, Azlan
UNSPECIFIED
Othman, Mohd Rozali
UNSPECIFIED
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > Advertising
H Social Sciences > HF Commerce > Advertising > Malaysia
H Social Sciences > HF Commerce > Advertising > Theory. Relation to other subjects
H Social Sciences > HF Commerce > Advertising > Theory. Relation to other subjects > Psychology
H Social Sciences > HF Commerce > Advertising > Moral and ethical aspects
H Social Sciences > HF Commerce > Advertising > Moral and ethical aspects > Malaysia
H Social Sciences > HM Sociology > Culture > Popular culture
H Social Sciences > HM Sociology > Culture
H Social Sciences > HM Sociology > Culture > Sociology of knowledge
H Social Sciences > HM Sociology > Culture > Sociology of knowledge > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Perak > Seri Iskandar Campus
Event Title: The 9th Regional Symposium of the Malay Archipelago
Event Dates: 11-12 December 2012
Page Range: pp. 746-751
Keywords: Semiotik; Iklan Khidmat Masyarakat; respons Afektif; respons Kognitif; pertembungan budaya.
Date: 2012
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/50878
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 50878.pdf] Text
50878.pdf

Download (5MB)

ID Number

50878

Indexing

Statistic

Statistic details