Abstract
Industri pembinaan merupakan salah satu cabang industri yang berkembang pesat serata dunia tampa mengenal sempadan. Negara kita sedang mempraktikkan dua kaedah pembinaan iaitu kaedah biasa konvensional dan kaedah pasang siap iaitu Sistem Bangunan Berindustri (IBS). Penggunaan IBS semakin meluas kerana kaedah pembinaannya yang lebih cepat dan dapat menjimatkan kos pembinaan . IBS merupakan suatu sistem pembinaan yang menggunakan komponen struktur yang dikilangkan, di angkut ke tapak bina dan dicantumkan menjadi suatu struktur dengan kerja tambahan tapak bina yang minima. Komponen-komponen yang telah telah dicantumkan ini kemudian diangkut dan dipasang di tapak-tapak pembinaan sehingga menjadi struktur bangunan yang lengkap. Dalam erti kata lain, IBS adalah kerja-kerja pembinaan berkonsepkan pasang-siap, di mana komponen-komponen pembinaan dibina serta disimpan di kilang, dan hanya dibawa untuk dipasang apabila kawasan tapak pembinaan telah siap sedia. kajian ini adalah untuk membuat perbandingan kecacatan antara bangunan konvensional dengan bangunan pasang siap "prefab" kususnya Kuaters Institusi Pendidikan. Hasil kajian ini diharapkan dapat mengurangkan masalah kecacatan pada bangunan dan dapat mengatasi masalah kecacatan sediada pada bangunan masa kini.
Metadata
Item Type: | Thesis (Degree) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Abd Wahid, Zakaria 2006211866 |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Thesis advisor Shamsudin, Mohd Zaki (Sr) UNSPECIFIED |
Subjects: | T Technology > TH Building construction > Maintenance and repair T Technology > TH Building construction > Building fittings and their installation T Technology > TH Building construction > Protection of buildings. Including protection from dampness, fire, burglary |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Architecture, Planning and Surveying |
Programme: | Bachelor of Building Surveying (Hons.) |
Keywords: | Prefabicated, Kuaters Institusi Pendidikan, Bangunan |
Date: | 2009 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44672 |
Download
44672.pdf
Download (127kB)