Abstract
Kualiti pembelajaran seseorang pelajar adalah bergantung kepada suasana persekitaran persekolahan. Persekitaran sekolah yang berhampiran dengan jalan raya mampu memberi persepsi mahupun gangguan ke atas pembelajaran pelajar. Justeru itu, objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap bunyi bising trafik berhampiran kawasan sekolah dan kesan gangguan bunyi bising trafik kepada sekumpulan
pelajar Sek. Men. Keb. Anderson, Sek. Men. (A) Izzuddin Shah dan Sek. Men. Teknik Leboh Cator semasa sesi
pembelajaran berlaku. Penyediaan borang kajiselidik merupakan instrumen yang digunapakai dalam kajian ini.
Hasil kajian menunjukkan bahawa persepsi pelajar ke atas bunyi bising trafik adalah di paras ‘bising’. Malah,
pelajar menyatakan bunyi bising trafik mampu memberi kesan gangguan pembelajaran berlangsung. Secara
kesimpulannya, pembelajaran di sekolah perlulah bebas dari sebarang bunyi bising trafik. Proses pembelajaran
perlu dilaksanakan dalam keadaan persekitaran yang aman dan tenteram bagi menghasilkan pelajar yang cemerlang dan berilmiah.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Tun Jamil, Siti Jamiah sitij733@perak.uitm.edu.my Abd Rashid, Mohd Najib UNSPECIFIED Ahmad, Suryani UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Schools L Education > LB Theory and practice of education > Schools > Malaysia T Technology > TD Environmental technology. Sanitary engineering > Noise pollution. Noise and its control T Technology > TD Environmental technology. Sanitary engineering > Noise pollution. Noise and its control > Malaysia T Technology > TF Railroad engineering and operation > Railroad surveying |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak > Seri Iskandar Campus |
Event Title: | 1st International Conference on Innovation and Technology for Sustainable Built Environment 2012 (ICITSBE 2012) |
Event Dates: | 16-17 April 2012 |
Page Range: | pp. 271-275 |
Keywords: | Bunyi, Bising, Gangguan dan Persepsi. |
Date: | 2012 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43348 |