Abstract
Kegunaan saluran promosi untuk memasarkan hartanah kediaman adalah semakin meluas di Malaysia. Disamping kelebihan strategi pemasar hartanah, keberkesanan promosi hartanah turut bergantung kepada medium pilihan pembeli. Kajian ini diadakan dengan objektif untuk mengenalpasti kaedah promosi yang paling efektif dari perspektif pemasar hartanah dan pembeli dan mencadangkan campuran promosi yang perlu
diberikan perhatian oleh pemasar hartanah khususnya di kawasan kajian. Data yang diperolehi melalui dua set borang soal selidik telah disusun dan dianalisa dengan membuat perbandingan skor mean. Hasil penemuan kajian menunjukkan bahawa kaedah pengiklanan dalam surat khabar/majalah merupakan kaedah promosi yang paling efektif pada masa sekarang dan bagi masa akan datang, promosi melalui internet/laman web bakal
menjadi kaedah pilihan pada masa akan datang. Penemuan kajian juga menunjukkan kombinasi kaedah-kaedah seperti pengiklanan dalam surat khabar/majalah, rumah contoh/model rumah dan internet/laman web sesuai untuk digunakan pada masa sekarang. Pada masa akan datang pemasar hartanah seharusnya menentukan kombinasi kaedah internet/laman web, pengiklanan dalam surat khabar/majalah, papan tanda dan rumah
contoh/model rumah. Penemuan-penemuan kajian ini boleh digunakan sebagai data asas dan panduan kepada pemaju dan ejen hartanah dalam memasarkan produk-produk kediaman mereka.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohamad Asroun, Noryanto Asroun norya069@perak.uitm.edu.my Mustaffa, Mohd Fadzli UNSPECIFIED Abdul Ghani, Rohaya UNSPECIFIED Ismail, Noor Halil UNSPECIFIED |
Subjects: | T Technology > TH Building construction > Estimates. Measurements. Quantities and cost T Technology > TH Building construction > House construction T Technology > TH Building construction > House construction > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak > Seri Iskandar Campus |
Event Title: | 1st International Conference on Innovation and Technology for Sustainable Built Environment 2012 (ICITSBE 2012) |
Event Dates: | 16-17 April 2012 |
Page Range: | pp. 348-353 |
Keywords: | Kaedah Promosi, Hartanah Kediaman, Pembeli, Pemasar Hartanah. |
Date: | 2012 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42756 |