Abstract
Objektif kajian ini adalah untuk mengumpul maklumat perlaksanaan kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dan penerapan kemahiran kepekerjaan keusahawanan (KKK) dan budaya keusahawanan Islam (BKI) di kalangan pelajar seni visual di Institut Pengajian Tinggi (IPT) Malaysia. Populasi pelajar seramai 285 orang terdiri daripada pelajar semester satu Fakulti Seni Lukis Seni Reka UiTM Cawangan Perak yang mengikuti kursus Visual Studies Application (FND 111), pengambilan sesi 1, Mei – November 2016/2017. Sampel kajian terdiri daripada 32 pelajar iaitu 16 orang kumpulan rawatan dan 16 orang kumpulan konvensional. Metodologi kajian adalah kuantitatif kuasi-eksperimen. Kaedah pengumpulan data dijalankan dengan menggunakan instrumen soal selidik dan skor min markah kerja akhir. Data yang dikumpul telah di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Package Social Science (SPSS) versi 16.0 dengan mengambil kira purata peratusan skor min. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan skor min yang signifikan. Kumpulan rawatan mendahului skor min yang paling tinggi berbanding kumpulan kawalan (konvensional).
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Bidin, Rozimah rozim409@perak.uitm.edu.my Mohd Amin, Juriah juria876@perak.uitm.edu.my |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Curriculum L Education > LB Theory and practice of education > Educational anthropology |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) |
Journal or Publication Title: | ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ) |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ) |
ISSN: | 2289-2125 |
Volume: | 2 |
Number: | 2 |
Page Range: | pp. 98-113 |
Keywords: | DBAE, Pelajar seni visual, Institut Pengajian Tinggi |
Date: | 2016 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42630 |