Abstract
Fakulti Kejuruteraan Awam di bawah program pembangunan akademik pelajar telah mengambil inisiatif
melaksanakan modul program Student Improvement of Learning. (SIMPLE) yang mensasarkan kumpulan
pelajar yang gagal di dalam kursus Kejuruteraan Awam dan mendapat GPA kurang daripada 2.30. Program
ini telah dibangunkan dan dilaksanakan bermula semester Jun-November 20iO. Selepas tiga semester modul
ini dilaksanakan, penambahbaikan telah dilakukan bagi meningkatkan lagi keberkesanannya untuk
mengatasi masalah akademik pelajar. Dengan mengadakan dua siri bengkel pada setiap semester
berbanding sekali sahaja sebelum ini bagi setiap sub-bidang iaitu Structure and Material (C&S),
Construction, Business and Project Management (CBPM), Geotechnical and Highway Engineering
(GeoTrEn) dan juga Water Resources and Environmental System (WRES), dilihat dapat membantu
meningkatkan pencapaian pelajar . Sistem Buddy turut diperkenalkan di dalam program ini di mana rakan
sekelas atau rakan sepengajian saling memberikan tunjuk ajar di dalam kumpulan pelajar yang lebih kecil.
Modus operandi SIMPLE adalah untuk memperkasakan pelajar ke arah lebih memahami jenis pengajian
Kejuruteraan Awam iaitu deskriptif, analisis, tugasan (projek) dan praktikal (kerja makmal). Asas deskriptif
dan analisa banyak diuji melalui ujian-ujian dan peperiksaan akhir. maka melalui program SIMPLE
penekanan diberikan terhadap kaedah memahami masalah, menganalisa masalah dan menyelesaikan
masalah dengan menggunakan persamaan dan kaedah yang tepat. Selain itu, kegagalan pelajar juga
dikenalpasti berpunca daripada kurang berminat dengan kursus teori (pembacaan) kerana tidak dapat
menguasai konsep teori tersebut dan akhirnya tidak mampu untuk mengaplikasikannya dalam menyelesaikan
permasalahan yang diberikan. Daripada perbandingan yang dibuat melalui kumpulan pelajar yang gagal
dan mengulang semuia kursus gagal itu setelah mengikuti program SIMPLE didapati bilangan gagal semula
berkurangan dengan purata adalah 10%. Selain itu, dengan penjadualan bengkel SiMPLE yang lebih teratur
turut dapat mengatasi masalah pertindihan waktu bengkel SiMPLE dengan waktu ujian atau kuliah yang
boleh menyebabkan pelajar tidak hadir pelajar ke bengkel SIMPLE sebelum ini. Secara keseluruhannya.
program SIMPLE ini banyak membantu pelajar untuk lebih meminati, memahami dan yakin untuk berjaya
dalam satu-satu kursus Kejuruteraan Awamyang dirasakan sukar sebelum ini.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohd Saim, Noraida aidams2000@pahang.uitm.edu.my Mohammad Hanapi, Normadiana normadiana@uitm.edu.my Jamil, Zadariana UNSPECIFIED Muftah, Fadhluhartini fadhlu@uitm.edu.my Jaafar, Mohd Risham risham@uitm.edu.my Osman, Ahmad Rasidi rasidi@uitm.edu.my Yaacob, Ahmad Amzari amzari@uitm.edu.my Osman, Nur Masyitah UNSPECIFIED Muda, Mohd Fakri fakri@uitm.edu.my |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education L Education > LB Theory and practice of education > Educational productivity |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Event Title: | Prosiding KONAKA Konferensi Akademik (Sains Sosial) 2013 |
Event Dates: | 28-29 Oktober 2013 |
Page Range: | pp. 78-87 |
Keywords: | SIMPLE, Peningkatan akademik pelajar, Kejuruteraan Awam |
Date: | 2013 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40784 |