Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji

Mustari, Ruaain and Abdul Hamid, Norakmal and Tarmuji, Nor Habibah (2013) Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji. In: Prosiding KONAKA Konferensi Akademik (Sains Sosial) 2013, 28-29 Oktober 2013, Bukit Gambang Resort City, Gambang, Pahang, Malaysia.

Abstract

Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan sebuah institusi pendidikan yang khusus untuk memberi peluang pengajian tinggi kepada anak- anak Bumiputera di negara ini, terutama bangsa Melayu. Setiap pelajar nya wajib untuk lulus bagi matapelajaran berteraskan Islam, kursus yang telah pun diperkenalkan di Universiti ini semenjak tahun 1975. Oleh kerana kursus ini adalah subjek wajib lulus bagi membolehkan pelajar bergraduasi dan dikira sebagai asas pengetahuan yang perlu diketahui sebagai seorang Muslim, adalah memeranjatkan sekira nya pelajar gagal di dalam subjek berkenaan. Matlamat kajian ini adalah untuk menilai tahap kepuasan pelajar terhadap sumbangan murabbi dan pencapaian keputusan peperiksaaan sesi Disember- April 2013 bagi kursus Prinsip- Prinsip Asas Islam (CTU101). Hasil kajian mendapati pelajar-pelajar bagi setiap kumpulan berpuashati dengan sumbangan murabbi (penerapan kesedaran, memupuk sifat akrab, pembelajaran yang ceria dan mengadakan program-program kaunseling dan motivasi) tetapi purata pencapaian pelajar adalah sederhana pada purata B-. Sehubungan itu, kumpulan pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu kumpulan pelajar berpencapaian baik dan sederhana. Analisis menunjukkan purata tahap kepuasan kumpulan pelajar terhadap sumbangan murabbi adalah sama bagi dua kategori pencapaian pelajar. Kajian akan datang perlu dilakukan untuk mengenalpasli faktor pencapaian yang sederhana dari perspektif lain untuk mencapai graj GAGAL SIFAR dalam subjek CTU101.

Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Creators:
CreatorsEmail / ID. Num
Mustari, Ruaainruaain@pahang.uitm.edu.my
Abdul Hamid, Norakmalnorakmal@pahang.uitm.edu.my
Tarmuji, Nor Habibahhabibah@pahang.uitm.edu.my
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies > Affective education
L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education
L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Educational consultants and consulting
L Education > LB Theory and practice of education > Educational evaluation
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus
Event Title: Prosiding KONAKA Konferensi Akademik (Sains Sosial) 2013
Event Dates: 28-29 Oktober 2013
Page Range: pp. 47-52
Item ID: 40681
Uncontrolled Keywords: Akademik, Kegagalan, CTU, Sumbangan murabbi, Tahap kepuasan pelajar
URI: http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681

Download

[img] Text
40681.PDF

Download (4MB)

ID Number

40681

Others


View in Google Scholar

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year