Abstract
Bagi mencapai hasrat pendidikan negara Universiti Teknologi MARA telah membentuk wawasannya sendiri untuk menghasilkan bumiputera yang profesional, berkaliber, berdikari, berilmu untuk menghasilkan lulusan yang mempunyai keyakinan diri, berketrampilan, berdisiplin, bertaqwa, mempunyai kemahiran dan berpengetahuan serta mempunyai ciri-ciri-ciri keusahawanan. Penyelidikan ini membincangkan mengenai pencapaian akademik yang berkualiti di kalangan pelajar UiTM Kampus Samarahan dan keberkesanan usaha UiTM Kampus Samarahan dalam mengatasi masalah yang berkaitan serta mengemukakan cadangan yang sesuai. Perbincangan yang dikemukakan berlandaskan beberapa kajian yang telah dijalankan serta berdasarkan soal selidik yang telah dijalankan. Daripada kajian yang telah dijalankan didapati peranan yang dimainkankan oleh ibu bapa, pelajar, rakan-rakan, Hal Ehwal Pelajar, Hal Ehwal Akademik, Ketua Program dan perpustakaan boleh mempengaruhi pencapaian akademik pelajar. Selain daripada itu, terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi prestasi akademik pelajar UiTM Kampus Samarahan.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Hamdan, Dayang Norazelina UNSPECIFIED Mohd Johari, Noor Shasrina UNSPECIFIED Ibrahim, Rasyidi UNSPECIFIED Shamsuddin, Rogayah UNSPECIFIED Jamel, Siti Aishah UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Performance. Competence. Academic achievement L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Sarawak > Kota Samarahan II Campus > Faculty of Administrative Science and Policy Studies |
Programme: | Diploma in Administrative |
Keywords: | Akademik, Kualiti, Pendidikan |
Date: | April 2000 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/39009 |
Download
39009.PDF
Download (2MB)