Abstract
Kajian ini bertujuan mengenalpasti hubungan di antara pencapaian matematik di universiti dengan pencapaian matematik SPM serta faktor-faktor peribadi pelajar. Responden terdiri daripada 92 pelajar aliran sains Semester IV. Keputusan matematik mereka di peringkat SPM dan di UiTM bagi tiga semester sebelumnya dijadikan ukuran kajian. Analisis mendapati matematik moden peringkat SPM memberi pengaruh terhadap pencapaian matematik semester I di UiTM. Matematik tambahan lebih memberi kesan ke atas pencapaian pelajar di peringkat universiti bagi ketiga-tiga semester. Didapati matematik semester I mempunyai hubungan yang positif dengan semester ke II dan ianya memberi pengaruh keatas pencapaian seterusnya. Pencapaian pelajar perempuan adalah lebih baik daripada pelajar lelaki tetapi faktor sekolah asal dan pendapatan ibubapa tidak mempengaruhi pencapaian matematik pelajar. Program motivasi perlu diadakan ke atas pelajar-pelajar lelaki untuk meningkatkan prestasi gred mereka.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Aris, Azizah UNSPECIFIED Ahmad, Salimah salimah@uitm.edu.my |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Malaysia L Education > LB Theory and practice of education > Educational evaluation |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Journal or Publication Title: | Gading Jurnal Akademik |
UiTM Journal Collections: | Others > GADING |
ISSN: | 0128-5599 |
Volume: | 1,2 |
Number: | 7 |
Page Range: | pp. 234-242 |
Keywords: | Matematik, UiTM Pahang, Sains dan teknologi |
Date: | January 2002 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/38007 |