Abstract
Kertas kerja penyelidikan ini adalah satu kajian perbandingan terhadap Program Muzium dan Pendidikan yang telah dianjurkan di tiga buah daerah di Selangor dan di Muzium Sultan Alam Shah, Shah Alam. Daerah-daerah tersebut ialah Kuala Selangor, Kuala Langat dan Klang. Program di setiap daerah disertai oleh 100 pelajar daripada 4 buah sekolah dengan masing-masing menghantar 25 orang pelajar. Keseluruhan program yang telah dijalankan melibatkan 12 buah sekolah. Setiap program di muzium pula telah disertai oleh 25 orang dari dua buah sekolah dengan jumlah keseluruhan program yang dijalankan adalah sebanyak empat siri. la melibatkan Lapan buah. sekolah dengan bilangan pelajar seramai 200 orang. Sorang soal selidik diedar untuk dipenuhi oleh setiap pelajar setelah berakhir setiap program. Soalan berkisar kepada keberkesanan dan persekitaran di sepanjang program tersebut dijalankan. Analisis korelasi antara dua faktor terpilih dilakukan untuk menilai keberkesanan program yang telah dijalankan. Keputusan analisis (r = 0.91, 0.84 dan 0.88) menunjukkan program ini berjaya mencapai matlamatnya untuk menjadikan muzium sebagai pusat pendidikan tidak formal di mana penggunaan sumber-sumber muzium akan menjadikan proses pembelajaran lebih menarik dan kreatif.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. M., Muzamil mmuzami I@pahang.uitm.edu S., Mohd. Shahrim UNSPECIFIED H., Sarina sarina@pahang.uitm.edu |
Subjects: | A General Works > Museums (General). Collectors and collecting (General) > Educational aspects L Education > LB Theory and practice of education > Schools L Education > LB Theory and practice of education > Schools > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Journal or Publication Title: | Jurnal Gading |
UiTM Journal Collections: | Others > GADING |
ISSN: | 0128-5599 |
Volume: | 9 |
Number: | 2 |
Page Range: | pp. 217-230 |
Keywords: | Muzium, Program pendidikan, Pendidikan tidak formal |
Date: | 2005 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35176 |