Abstract
Ibnu Khaldun ( 1332-1406 M ) merupakan seorang tokoh sejarawan dan pemikir Islam berkaitan ilmu sosiologi, politik, ekonomi dan pendidikan yang terkenal sehingga ke hari ini. Karyanya al-Muqaddimah diakui sebagai karya ulung oleh para sarjana dan menjadi sumber kajian serta rujukan sehingga ke hari ini. Objektif kajian ini ialah :
Menjelaskan kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun berdasarkan karyanya al-Muqaddimah
Menjelaskan kepentingan kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun kepada para pendidik kini
Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif sepenuhnya iaitu dengan menggunakan analisis terhadap dokumen-dokumen seperti buku, jurnal dan tesis akademik. Kajian ini mendapati bahawa kaedah-kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun di dalam kitab al Muqaddimah sememangnya bermanfaat untuk diamalkan serta dipraktikkan pada masa kini oleh para pendidik di seluruh institusi pendidikan Islam. Walaupun beliau terkenal dalam bidang sosiologi dan sejarah, namun sumbangan ideanya dalam aspek-aspek keilmuan lain
seperti ilmu pendidikan tidak wajar dinafikan kerana terbukti kaedahkaedah pendidikan yang dikemukakan oleh beliau ternyata penting dalam pendidikan terutamanya pendidikan Islam.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin mohdz506@perak.uitm.edu.my Pisol, Maidin UNSPECIFIED Muhammad Yusri, Yusof UNSPECIFIED Paiz, Hassan UNSPECIFIED Hamdi Rahman, Mohd Yaacob UNSPECIFIED Abd Munir, Mohd Noh UNSPECIFIED Muhammad Imran, Abd Razak UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Sacred books > Koranic and other Islamic legends B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Islamic sociology |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak > Seri Iskandar Campus |
Journal or Publication Title: | Idealogy Journal |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > Idealogy Journal (IdJ) |
ISSN: | 2550-214X |
Volume: | 2 |
Number: | 1 |
Page Range: | pp. 26-35 |
Keywords: | Ibnu Khaldun, al-Muqaddimah, Kaedah, Pendidikan |
Date: | 2017 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550 |