Abstract
Guru Pendidikan Jasmani (PJ) di sekolah mengalami kesukaran untuk menarik minat pelajar melakukan aktiviti sehingga menyebabkan pelajar berasa bosan untuk bermain semasa kelas PJ kerana masa pengajaran yang singkatdan jumlah permainan yang perlu dipelajari pelbagai sifatnya. Kajian ini bertujuan untuk menilai keberkesanan kaedah pengajaran berasaskan model TGfU terhadappelajar sains sukan menerusi Kem Bola Tampar 2016 (KBT2016). KBT2016 melibatkan Fakulti Sains Sukan & Rekreasi (FSR), UiTM dengan kerjasama SMK Puncak Alam. Pemilihan responden adalah secara persampelan bertujuan melibatkan 31 orang pelajar Sains Sukan yang mengambil subjek Acquisition of Movement Skills (SPS465). Responden dibahagikan kepada empat kumpulan iaitu dua kumpulan lelaki dan dua kumpulan perempuan. KBT2016 menerima maklum balas positif daripada responden yang terlibat. Semua responden dapat mempelajari kemahiran asas bola tampar dengan teknikyang betul dalam situasi yang menyeronokkan.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Kusrin, Jamiaton UNSPECIFIED Mohamed Shapie, Mohamad Nizam UNSPECIFIED Aliman, Sharifah UNSPECIFIED Mohamad Halil, Faridah UNSPECIFIED Mohd Yusof, Zarrul Hayat UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) L Education > LB Theory and practice of education > Educational psychology |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Institute of Quality & Knowledge Advancement (InQKA) |
Journal or Publication Title: | Jurnal Inovasi Malaysia (JURIM) |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > Jurnal Inovasi Malaysia (JURIM) |
ISSN: | 2600-7606 |
Volume: | 2 |
Number: | 1 |
Page Range: | pp. 105-116 |
Keywords: | TGfU, KBT2016, Pedagogi, Sukan |
Date: | 2018 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26941 |