Abstract
Ruang pembelajaran merupakan ruang di mana penghuninya atau penggunanya melakukan aktiviti yang berkaitan dengan pelajaran dan pembelajaran. Aktiviti yang biasanya dilakukan di dalam ruang ini ialah mendengar syarahan dari pensyarah, melakukan kerja-kerja makmal atau studio, menelaah pelajaran dan sebagainya. Kesemua aktiviti yang dilakukan ini memerlukan keselesaan bagi mencapai matlamat setiap aktiviti tersebut. Rekabentuk fizikal ruang pembelajaran yang baik akan memberi atau menolong para pengguna mencapai matlamat yang telah disebutkan. Penggunaan bahan binaan bagi sesebuah bangunan atau ruang pembelajaran juga memerlukan justifikasi yang betul. Penggunaan bahan yang sesuai akan memperkuatkan lagi fungsi rekabentuk fizikal ruang di dalam bangunan tersebut dan ia akan mencapai matlamat penggunaan bangunan tersebut
Metadata
Item Type: | Thesis (Degree) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Sulaiman, Remi Azruddin 2000617598 |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Thesis advisor Wan Mohd., Wan Zulkifali UNSPECIFIED |
Subjects: | N Fine Arts > NA Architecture > Details and decoration N Fine Arts > NK Decorative arts > Interior decoration. House decoration |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Architecture, Planning and Surveying |
Programme: | Ijazah Sarjana Muda Ukur Bangunan (Kepujian) |
Keywords: | Rekabentuk fizikal, pembelajaran, persekitaran |
Date: | 2003 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26448 |
Download
26448.pdf
Download (121kB)