Kajian tahap perlaksanaan kualiti perkhidmatan di perpustakaan akademik zon utara / Junaida Ismail …[et al.]

Ismail, Junaida and Ladisma @ Awis, Mahadir and Shari, Sharunizam and Abu, Roziya (2009) Kajian tahap perlaksanaan kualiti perkhidmatan di perpustakaan akademik zon utara / Junaida Ismail …[et al.]. [Research Reports] (Unpublished)

Abstract

Kualiti perkhidmatan sebuah perpustakaan akademik lazimnya dihubungkaitkan dengan status universiti berkenaan. Perkhidmatan yang berkualiti akan mencerminkan budaya serta nilai-nilai yang dipraktikan. Kajian Tahap Perlaksanaan Kualiti Perkhidmatan Di Perpustakaan Akademik Zon Utara adalah bagi melihat tahap perlaksanaan kualiti perkhidmataan di Perpustakaan Akademik Zon Utara. Perpustakaan Akademik Zon Utara yang dijadikan responden kajian adalah Universiti Utara Malaysia (UUM), Universiti Teknologi MARA Perlis (UiTM Perlis), Universiti Teknologi MARA Pulau Pinang (UiTM Pulau Pinang), Universiti Teknologi MARA Kedah (UiTM Kedah), dan Universiti Malaysia Perlis (UniMAP). Enam objektif digariskan iaitu; i) mengenalpasti Dimensi Tempat, ii) Dimensi Koleksi, iii) Dimensi Capaian, iv) Dimensi Kebolehpercayaan, dan v) mengenalpasti Dimensi Empati yang menyumbang ke arah kualiti perkhidmatan Perpustakaan Akademik Zon Utara serta vi) mengenalpasti hubungkait di antara dimensi-dimensi yang dikaji. Kajian ini adalah berasaskan kepada Kajian Parasuraman et.al (1988), Colleen dan Bruce (2001), Cohen dan Fried (2001), Thamasat (2003), dan Ashok Kumar (2007). Lima pembolehubah diadaptasi iaitu Dimensi Tempat, Koleksi, Capaian, Kebolehpercayaan dan Empati. Kaedah Persampelan Rawak Berstrata (Stratified Random Sampling) digunapakai dan seramai 379 sampel dikenalpasti. Hasil kajian mendapati semua nul hipotesis ditolak, menunjukkan terdapat hubungan yang singnifikan khususnya Dimensi Kebolehpercayaan yang paling dominan.

Metadata

Item Type: Research Reports
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Ismail, Junaida
UNSPECIFIED
Ladisma @ Awis, Mahadir
UNSPECIFIED
Shari, Sharunizam
UNSPECIFIED
Abu, Roziya
UNSPECIFIED
Subjects: Z Bibliography. Library Science. Information Resources > University and college. Academic libraries
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Kedah > Sg Petani Campus > Research Management Institute (RMI), UiTM Cawangan Kedah
Keywords: Kualiti perkhidmatan; Perpustakaan akademik zon utara
Date: April 2009
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/22445
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of LP_JUNAIDA ISMAIL IRMI K 09_5.pdf] Text
LP_JUNAIDA ISMAIL IRMI K 09_5.pdf

Download (302kB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:

ID Number

22445

Indexing

Statistic

Statistic details