Abstract
Kajian ini adalah untuk melihat teknik promosi yang digunakan untuk mempromosikan filem Indonesia pada tahun 2005 oleh Grand Brilliance Sdn. Bhd. Fokus kajian adalah kepada filem Tentang dia dan Ungu Violet di dalam mempromosikan filem Indonesia ke dalam industri filem tempatan. Menggunakan teori demand dan supply disamping tujuh teknik promosi yang dipraktikkan oleh Grand Brilliance Sdn. Bhd. telah membuktikan bahawa teori demand dan supply serta tujuh teknik promosi, tidak boleh memberi jaminan untuk mencapai tahap box-office yang merujuk kepada filem Tentang dia dan Ungu Violet. Seiringan dengan ini membolehkan pencapaian box-office terhadap filem Tentang dia manakala filem Ungu Violet tidak mencapai box-office yang dipromosikan pada tahun 2005.. Ketujuh teknik promosi harus diseimbangi dengan content cerita yang boleh diterima oleh masyarakat. Walau bagaimanapun sekiranya content cerita tidak bergerak seiring, pencapaian box-office tidak akan tercapai.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Film, Theatre and Animation |
Keywords: | Filem Indonesia; Industri filem tempatan; Grand Brilliance |
Date: | 2006 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/18502 |
Download
PPb_HARTINIEE HASHIM CT 06_5.pdf
Download (0B)