Abstract
Terdapat perbezaan antara penghasilan filem Islam dan filem berkonsepkan Islam di Malaysia yang mana usaha begini kurang mendapat perhatian dari kalangan karyawan serta penonton filem tempatan ditambah pula dengan pasaran terhad di peringkat lokal. Hal ini seolah-olah memperlihatkan dakwah Islam tidak dapat dipupuk melalui medium filem sepertimana yang dihasilkan dalam industri perfileman Islam di Indonesia dan Iran yang banyak memartabatkan Islam dalam karya filem. Polemik ini mendapat perhatian dan seringkali menjadi perdebatan di kalangan penggiat seni dan ulama. Persoalannya ialah bagaimanakah filem Islam ini mampu menjadi medium dakwah sekaligus mendapat tempat di hati penonton dan menembusi pasaran global. Kajian ini melihat bagaimana karyawan menggunakan filem sebagai medium dakwah serta menganalisa intipati kandungan filem yang dihasilkan. Metodologi kajian menggunakan apparatus temubual bersama prospek kajian daripada tiga bidang perfileman yang meninjau dari sudut akademik, penggiat seni serta persatuan sutradara. Hasil dapatan kajian diharapkan mampu memberi satu gambaran yang kolektif kepada industri filem negara khasnya dalam penghasilan genre Islam.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Abdul Wahab, Shafezah UNSPECIFIED Sakrani, Siti Najah Raihan UNSPECIFIED Hashim, Prof Madya Dr Mohd Adnan UNSPECIFIED |
Event Title: | 1st International Islamic Heritage Conference (ISHEC) 2015 |
Event Dates: | 11-12 November 2015 |
Page Range: | pp. 651-658 |
Keywords: | Filem; Islam; Filem komersil |
Date: | 2015 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16686 |