Abstract
ArtikeI ini inengupas isu nilai-nilai yang dibawa bersama oleh guru di dalam pelaksanaan pengetahuan isi kandungan pedagogi di dalam bilik darjah. Nilai-nilai yang merangkumi nilai moral rohani, gaya pengajaran serta tingkah laku guru tersalur secara tersurat dan tersirat melalui kurikulum yang nyata dan juga melalui kurikulum yang tersembunyi, lantaran mempunyai kesan berpanjangan ke atas pelajar-pelajar. Adalah disarankan
bahawa institusi-institusi pendidikan guru mengorak langkah untuk memberi kesedaran kepada guru pelatih akan kepentingan soal nilai di dalam tingkah laku mereka di dalam bilik darjah. Ini boleh dilakukan melalui kajian kes, amalan reflection-in-action, pendidikan pelbagai budaya, pembelajaran bersama serta kursus-kursus dalam perkhidmatan.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Surjit Singh, Naginder Kaur UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies > Behavior. Behavior modification L Education > LC Special aspects of education > Types of education > Professional education > Practicums > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perlis |
Journal or Publication Title: | Jurnal Intelek |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > Jurnal Intelek (JI) |
ISSN: | 2231-7716 |
Volume: | 1 |
Page Range: | pp. 46-53 |
Keywords: | Isi kandungan pedagogi; Guru pelatih; Amalan reflection-in-action, |
Date: | 2003 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14728 |
Download
AJ_NAGINDER KAUR SURJIT SINGH JI 03.pdf
Download (27MB)