Nik Mat, Nik Mahfuzah and Halim, Nurul Syafawani and Mohd Salim, Mohd Nur Fitri
(2025)
Membudayakan bahasa Arab dalam kehidupan seharian.
Bulletin.
Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan.
Abstract
Pembelajaran bahasa Arab, walaupun mencabar bagi penutur bukan jati, boleh diintegrasikan dalam rutin harian melalui interaksi spontan, pendedahan kepada media Arab, dan aktiviti ringkas seperti menyapa atau bertanya arah, yang membina kemahiran dan keyakinan (Almelhes, 2024). Teknologi digital dan platform AI turut menyokong pembelajaran interaktif, memberikan maklum balas segera, menyesuaikan kandungan mengikut tahap pelajar, serta mengekalkan motivasi dan penglibatan dalam pendidikan jarak jauh (Sa’idah et al., 2024). Dengan gabungan pengalaman harian dan sokongan digital, pelajar mampu menghidupkan bahasa Arab dalam kehidupan seharian mereka.
Metadata
| Item Type: | Monograph (Bulletin) |
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Nik Mat, Nik Mahfuzah UNSPECIFIED Halim, Nurul Syafawani UNSPECIFIED Mohd Salim, Mohd Nur Fitri UNSPECIFIED |
| Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Language. Linguistic theory. Comparative grammar P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Language. Linguistic theory. Comparative grammar > Academic language. Study and teaching P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Language and education |
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Seremban Campus |
| Journal or Publication Title: | Buletin APB Edisi 15 |
| ISSN: | 2682-7948 |
| Keywords: | Bahasa Arab, pembelajaran harian, teknologi pendidikan, interaksi spontan. |
| Date: | October 2025 |
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/128027 |
