Abstract
Kajian ini adalah mengenai "Pasaraya sebagai tempat yang popular dikalangan
masyarakat masakini". Terdapat tiga objektif utama kajian ini dijalankan.
Pertama adalah untuk meninjau bagaimana pengusaha-pengusaha berjaya
menarik pelanggan dari semua golongan. Seterusnya kajian ini bertujuan untuk
mengetahui mengapa pengguna-pengguna lebih berminat datang ke Pasaraya
dan akhir sekali adalah untuk mengenai pasti samada Pasaraya merupakan
persaingan atau alternatif kepada kedai-kedai runcit yang sedia ada.
Kaedah methodologi yang digunakan dalam kajiselidik ini ialah dengan
menggunakan borang soal kajiselidik melalui kaedah temuduga secara
bersemuka, seterusnya pengamatan dan ulasan dari kajian-kajian yang lepas.
Didalam kajian ini pensampelan yang digunakan ialah pensampelan tidak
berkemungkinan iaitu pensampelan kuota yang mengandungi 200 responden
yang mengikut bangsa Melayu, China, India dan Iain-Iain.
Ujian rintis telah dijalankan pada 28hb. Oktober 1990. Borang kajiselidik telah
diperbaiki untuk kajian medan.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohd Ali, Haidi UNSPECIFIED Mohd Ramli, Musa UNSPECIFIED Ab. Aziz, Mohd Amin Nazar UNSPECIFIED Abdul Majid, Mustafa UNSPECIFIED Abdul Wahab, Ismail UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HF Commerce > Shopping centers. Shopping malls > Malaysia H Social Sciences > HF Commerce > Department stores > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Business and Management |
Keywords: | Pasaraya, pelanggan, kedai runcit |
Date: | 1990 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/1280 |
Download
PP_HAIDI MOHD ALI BM 90_5 1.pdf
Download (106kB)