Pembelajaran cerita jenaka Pak Pandir menggunakan permainan digital melalui 3T dalam kalangan pemula

Ab Jabar, Nordiana and Kiffli, Sudirman and Sudirman Kiffli, Suraya Sukri and Daeng Jamal, Daeng Haliza and Kamal Ruzzaman, Mohammad Syukran (2023) Pembelajaran cerita jenaka Pak Pandir menggunakan permainan digital melalui 3T dalam kalangan pemula. International Exhibition & Symposium On Productivity, Innovation, Knowledge & Education. pp. 77-80. ISSN 9789672948568

Official URL: https://ispike.uitm.edu.my

Abstract

Cerita jenaka merupakan sastera lisan yang sarat dengan unsur humor namun kaya dengan nilai Pendidikan.Antara cerita jenaka Melayu yang kerap kita dengar seperti cerita Pak Pandir, cerita Pak Kaduk, cerita Si Luncai, cerita Lebai Malang dan cerita Pak Belalang.Sebagai sebuah produk warisan cerita jenaka wajar diangkat sebagai satu alat kawalan sosial. Namun begitu zaman teknologi yang terkini memerlukan cerita jenaka ini diperkenalkan dalam bentuk yang lebih segar dan mudah difahami oleh masyarakat.Justeru projek ini bertujuan memberikan pemahaman dan penghayatan kepada masyarakat khususnya pelajar berkenaan warisan tidak ketara berbentuk naratif atau penceritaaan (Storytelling) iaitu Cerita Jenaka Pak Pandir (CJPP) dalam bentuk permainan digital. Selain itu projek ini merupakan hasil daripada pengaplikasian satu model iaitu 3T-In Malay Magnum Teaching And Learning terhadap CJPP.Model 3T ini merupakan satu kaedah untuk menghasilkan karya adaptasi yang diambil daripada teks. Hasil daripada adaptasi ini maka terhasil satu bentuk gamifikasi E-Pak Pandir. Bermula daripada sebuah cerita jenaka Pak Pandir, CJPP ini diadaptasi dan dibentuk dalam konsep “Story Board” kemudian melalui proses suntingan sehingga terhasil satu permainan digital untuk pemula. Eleman teknologi dalam multimedia seperti teks, grafik, audio, video dan animasi banyak membantu pelajar dalam memahami cerita Pak Pandir dengan lebih baik. Penggunaan teks dalam sesuatu proses komunikasi merupakan satu tradisi yang perlu dikekalkan namun dengan adanya sokongan teknologi menjadi nilai tambah untuk melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran. Sistem multimedia merupakan salah satu istilah yang sering diperkatakan dalam menuju era teknologi maklumat. Menurut Saifuddeen (2002), sistem multimedia ialah penggunaan alat teknologi maklumat yang menggabungkan pendengaran dan penglihatan seterusnya diproses oleh pemikiran untuk membentuk satu maklumat. Dalam erti kata lain, sistem multimedia menggunakan telinga dan mata di samping memproses maklumat yang diterima. Perisian multimedia merupakan satu alternatif baru ke arah mempelbagaikan media pengajaran serta memberi pendedahan kepada pelajar tentang kecanggihan sistem multimedia masa kini (Ismail, 2010). Pengaplikasian teknologi multimedia secara berkesan dan cekap dalam pengajaran dan pembelajaran khususnya bagi menghasilkan bahan pembelajaran interaktif diharap dapat memotivasikan pelajar untuk meneruskan penerokaan isi pembelajaran di samping memperkayakan lagi pendekatan pembelajaran sedia ada.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Ab Jabar, Nordiana
nordiana.aj@umk.edu.my
Kiffli, Sudirman
Sudirman.k@umk.edu.my
Sudirman Kiffli, Suraya Sukri
suraya@umk.edu.my
Daeng Jamal, Daeng Haliza
haliza.j@umk.edu.my
Kamal Ruzzaman, Mohammad Syukran
syukran@umk.edu.my
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Advisor
Said, Roshima
roshima712@uitm.edu.my
Chief Editor
Yusoff, Siti Norfazlina
fazlina836@uitm.edu.my
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Educational technology
L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Kedah > Sg Petani Campus
Journal or Publication Title: International Exhibition & Symposium On Productivity, Innovation, Knowledge & Education
ISSN: 9789672948568
Page Range: pp. 77-80
Keywords: Pembangunan, Pak Pandir, Cerita jenaka, 3T
Date: 2023
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/126767
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 126767.pdf] Text
126767.pdf

Download (2MB)

ID Number

126767

Indexing

Statistic

Statistic details