Abstract
Pelaksanaan e-pembelajaran dalam pendidikan guru menuntut pelatih guru sains mempunyai tahap literasi digital dan kesediaan yang tinggi. Walaupun dasar pendidikan digital telah digariskan, jurang penyelidikan masih wujud kerana kajian lepas lebih menumpukan kepada guru sekolah atau pelajar universiti, bukan pelatih guru sains di Institut Pendidikan Guru (IPG). Justeru, isu utama kajian ini ialah untuk memahami keperluan latihan literasi digital sebagai moderator dalam hubungan antara tahap literasi digital dan tahap kesediaan pelatih guru terhadap e-pembelajaran. Pendekatan kajian adalah kajian campuran manakala reka bentuk kajian ialah reka bentuk jujukan deskriptif (Sequential Explanatory Design). Data kuantitatif diperoleh melalui soal selidik terhadap 183 pelatih guru sains dan dianalisis menggunakan statistik deskriptif, korelasi, serta analisis moderator. Data kualitatif pula diperoleh melalui temu bual separa berstruktur bersama 3 pensyarah IPG dan dianalisis menggunakan analisis tematik. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap literasi digital pelatih guru sains adalah tinggi, manakala tahap kesediaan menggunakan teknologi digital dalam epembelajaran berada pada tahap sederhana. Terdapat hubungan yang signifikan antara literasi digital dan kesediaan e-pembelajaran. Walau bagaimanapun, analisis menunjukkan bahawa latihan kemahiran digital tidak bertindak sebagai moderator yang signifikan secara statistik dalam hubungan tersebut. Namun begitu, dapatan kualitatif menunjukkan bahawa pensyarah berpandangan latihan kemahiran digital tetap penting dari segi amalan praktikal, keyakinan pelatih serta kesiapsiagaan pedagogi dalam konteks teknologi pendidikan. Kajian ini memberi implikasi kepada perancangan kurikulum latihan guru, khususnya dalam membina program latihan kemahiran digital yang lebih bersasar dan kontekstual bagi pelatih guru sains. Implikasi praktikal turut merangkumi pembangunan profesionalisme guru serta reka bentuk bahan pengajaran yang lebih interaktif dan sesuai dengan keperluan pembelajaran abad ke-21. Kajian ini menegaskan bahawa walaupun tidak signifikan secara statistik, latihan kemahiran digital tetap merupakan komponen penting dalam memperkukuh kesediaan pelatih guru ke arah pendidikan yang berteraskan teknologi.
Metadata
| Item Type: | Thesis (Masters) |
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Khairul Azhar, Muhammad Khair Aiman 2023259652 |
| Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Thesis advisor Syed Aris, Sharipah Ruzaina UNSPECIFIED |
| Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Educational technology L Education > LC Special aspects of education > Social aspects of education > Literacy. Illiteracy > Malaysia |
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Selangor > Puncak Alam Campus > Faculty of Education |
| Programme: | Sarjana Pendidikan |
| Keywords: | Literasi digital, Latihan kemahiran digital, Kesediaan e-pembelajaran, Pelatih guru sains, Moderator, Pendidikan digital |
| Date: | October 2025 |
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/125729 |
Download
125729.pdf
Download (425kB)
Digital Copy
Physical Copy
- Bilik Koleksi Harta Intelek, Unit Terbitan Bersiri dan Elektronik | PTAR Puncak Alam
On Shelf
ID Number
125729
Indexing
