Abstract
Perkembangan citarasa rakyat Malaysia terhadap minuman kopi menjadi satu fenomena dengan melihat kewujudan kedai kopi moden yang semakin meningkat. Dahulu kedai kopi sinonim dengan konsep kopitiam iaitu perniagaan kedai kopi yang dijalankan di kawasan kampung atau bandar dengan citarasa kopi tempatan. Kini, budaya kopi bukan lagi sekadar di kopitiam dan warung kopi. Kebanyakan kedai kopi moden yang wujud bercirikan mewah dan gaya funky telah menjadikan budaya kopi ini sebagai satu urban lifestyle di bandarbandar besar terutama di kalangan generasi muda hari ini. Tawaran menu minuman kopi tidak lagi terhad kepada kopi tempatan kerana kedai kopi moden ini turut memperkenalkan kopi jenis espresso, macchiato, mocha, latte, cappuccino dan sebagainya. Harganya pula bukanlah dalam kadar mampu minum dengan kerap kerana ia boleh mencecah RM 6.00 ke atas bagi secawan kopi tidak termasuk bahan add-on. Pengusaha kedai kopi moden kini dapat mempelbagaikan lagi tawaran minuman kopi selain mengekalkan kopi tempatan sebagai minuman identiti kedai mereka. Pilihan kopi yang pelbagai dihidangkan juga dengan pilihan menu yang bersesuaian dengan tema dan konsep dekorasi kedai kopi mereka.
Metadata
| Item Type: | Monograph (Bulletin) |
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Wan Nawawi, Wan Nazriah wanna035@uitm.edu.my |
| Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Chief Editor Nik Jaafar, Nik Fazlin Hiryati nikfa738@uitm.edu.my |
| Subjects: | H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia |
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu |
| Journal or Publication Title: | Info Usahawan |
| ISSN: | 1823-6421 |
| Keywords: | Usahawan kopi, Kedai kopi moden |
| Date: | 2022 |
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/121462 |
