Strategi keusahawanan mampan di kalangan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS)

Mahali, Mahathir and Mohd Zaki, Suhanom and Laton, Mohd Zahid and Abdul, Shaiful Azlan (2022) Strategi keusahawanan mampan di kalangan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS). Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu.

Abstract

Konsep keusahawanan mampan telah menarik perhatian pelbagai pihak sejak sedekad yang lalu. Sejak 2015, kerajaan Malaysia telah berikrar untuk memberi komitmen yang serius dalam melibatkan diri mencapai Matlamat Pembangunan Mampan yang terdiri daripada 17 objektif alam sekitar, ekonomi dan sosial. Keusahawanan mampan melibatkan usahawan menjana keuntungan sambil memberi kesan positif dan mampan kepada alam sekitar dan masyarakat. Ia juga berkaitan dengan mewujudkan perusahaan yang menguntungkan dan mencapai objektif alam sekitar dan sosial tertentu serta mencapai apa yang disebut sebagai “triple bottom-line” di mana perniagaan sama ada kecil, sederhana atau besar mempunyai kewajipan kepada masyarakat dengan menyeimbangkan tiga aspek kemampanan iaitu ekonomi, sosial dan alam sekitar.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mahali, Mahathir
mahathir241@uitm.edu.my
Mohd Zaki, Suhanom
UNSPECIFIED
Laton, Mohd Zahid
UNSPECIFIED
Abdul, Shaiful Azlan
UNSPECIFIED
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Chief Editor
Nik Jaafar, Nik Fazlin Hiryati
nikfa738@uitm.edu.my
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: Keusahawanan mampan, Matlamat Pembangunan Mampan
Date: 2022
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/121375
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 121375.pdf] Text
121375.pdf

Download (4MB)

ID Number

121375

Indexing

Statistic

Statistic details