Strategi pemasaran usahawan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) di era endemik

Awang Kader, Mohd Aidil Riduan and Mustapha, Musramaini and Mohd Zaki, Suhanom (2022) Strategi pemasaran usahawan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) di era endemik. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu.

Abstract

Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) adalah suatu entiti perniagaan yang berdaftar di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia atau badan-badan yang sama taraf dengannya. Di dalam sektor pembuatan, firma dengan jualan di bawah RM50 juta atau pekerja sepenuh masa di bawah 200 didefinisikan sebagai PKS sementara dalam sektor perkhidmatan dan lain-lain, firma dengan jualan tahunan di bawah RM20 juta atau pekerja sepenuh masa di bawah 75 tahun ditakrifkan sebagai PKS. Di Malaysia, pandemik Covid- 19 turut menjejaskan ekonomi dengan teruk, terutamanya semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) menyebabkan ekonomi Malaysia menguncup 17.1% pada suku kedua 2020. PKP telah memperlahankan aktiviti ekonomi di beberapa bidang, khususnya sektor PKS, disebabkan kekurangan permintaan dan masalah mendapatkan bekalan. Jabatan Perangkaan Malaysia mendapati pada fasa kedua dan keempat PKP, lebih dua pertiga responden melaporkan tiada punca pendapatan. Memandangkan PKS dilihat sebagai tulang belakang ekonomi negara, kerajaan telah melaksanakan beberapa kaedah untuk membantu mereka, seperti melanjutkan moratorium dan menyediakan bantuan gaji pekerja secara bersasar.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Awang Kader, Mohd Aidil Riduan
aidilriduan@uitm.edu.my
Mustapha, Musramaini
musra_08@uitm.edu.my
Mohd Zaki, Suhanom
suhanom@uitm.edu.my
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Chief Editor
Nik Jaafar, Nik Fazlin Hiryati
nikfa738@uitm.edu.my
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: Perusahaan kecil dan sederhana (PKS), Strategi pemasaran
Date: 2022
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/121303
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 121303.pdf] Text
121303.pdf

Download (5MB)

ID Number

121303

Indexing

Statistic

Statistic details