Abstract
Perniagaan secara dalam talian bukanlah sesuatu yang baru bahkan kaedah perniagaan ini seperti cendawan tumbuh selepas hujan sejak pandemik covid-19 melanda dunia. Pelaksanaan tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP) telah menyebabkan kebanyakkan sektor ekonomi di Malaysia lumpuh. Oleh itu ramai peniaga beralih kepada pemasaran produk secara atas talian. Ditambah pula dengan peningkatan kos sara hidup pada masa kini, semakin ramai yang memilih untuk menjalankan perniagaan dalam talian untuk menjana pendapatan sampingan. Sesiapa sahaja boleh menjalankan perniagaan tanpa perlu mengeluarkan modal yang besar dan kaedah ini menawarkan risiko kerugian yang sangat minimum. Terdapat beberapa platform yang menjadi pilihan para peniaga antaranya marketplace, laman web e-dagang dan media sosial.
Metadata
| Item Type: | Monograph (Bulletin) |
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Mad Rosni, Nurul Najihah najihah558@uitm.edu.my Mohd Sabri, Noor Syafiqah UNSPECIFIED |
| Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Chief Editor Nik Jaafar, Nik Fazlin Hiryati nikfa738@uitm.edu.my |
| Subjects: | H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia |
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu |
| Journal or Publication Title: | Info Usahawan |
| ISSN: | 1823-6421 |
| Keywords: | Laman web e-dagang, Media sosial |
| Date: | 2022 |
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/121106 |
