Platform jualan atas talian

Mad Rosni, Nurul Najihah and Mohd Sabri, Noor Syafiqah (2022) Platform jualan atas talian. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu.

Abstract

Perniagaan secara dalam talian bukanlah sesuatu yang baru bahkan kaedah perniagaan ini seperti cendawan tumbuh selepas hujan sejak pandemik covid-19 melanda dunia. Pelaksanaan tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP) telah menyebabkan kebanyakkan sektor ekonomi di Malaysia lumpuh. Oleh itu ramai peniaga beralih kepada pemasaran produk secara atas talian. Ditambah pula dengan peningkatan kos sara hidup pada masa kini, semakin ramai yang memilih untuk menjalankan perniagaan dalam talian untuk menjana pendapatan sampingan. Sesiapa sahaja boleh menjalankan perniagaan tanpa perlu mengeluarkan modal yang besar dan kaedah ini menawarkan risiko kerugian yang sangat minimum. Terdapat beberapa platform yang menjadi pilihan para peniaga antaranya marketplace, laman web e-dagang dan media sosial.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mad Rosni, Nurul Najihah
najihah558@uitm.edu.my
Mohd Sabri, Noor Syafiqah
UNSPECIFIED
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Chief Editor
Nik Jaafar, Nik Fazlin Hiryati
nikfa738@uitm.edu.my
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: Laman web e-dagang, Media sosial
Date: 2022
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/121106
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 121106.pdf] Text
121106.pdf

Download (784kB)

ID Number

121106

Indexing

Statistic

Statistic details