Abstract
Kebelakangan ini kita sering sahaja membaca pelbagai ayat pengiklanan yang digunakan oleh usahawan terutamanya melalui pengiklanan di media sosial. Ayat pengiklanan yang digunakan adalah dipanggil copywriting. Copywriting merupakan satu elemen pemasaran yang menggunakan seni dan sains dalam penulisan; samada di laman web, iklan, promosi dan lain-lain. Kepentingan copywriting adalah untuk mewujudkan kesedaran jenama, menarik perhatian prospek, meyakinkan dan memujuk pembaca untuk bertindak, memberi pemahaman kepada prospek serta meyakinkan pelanggan untuk membeli. Di zaman digital ini, copywriting dapat menentukan tahap ketularan sesuatu pengiklanan di media sosial dan seterusnya menarik perhatian prospek. Contohnya penggunaan perkataan seperti makcik kiah, padu, laris, harga terlajak murah dan sebagainya mampu memberi kesan kepada tahap ‘visibility’ pengiklanan tersebut.
Metadata
| Item Type: | Monograph (Bulletin) |
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Zolkifly, Nur Hazwani nurha743@uitm.edu.my Mohammad Yusof, Nur Lailatul Ilusna UNSPECIFIED Mohtar, Nor Marini UNSPECIFIED Baharom, Shahrel Nizar UNSPECIFIED |
| Subjects: | H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia |
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu |
| Journal or Publication Title: | Info Usahawan |
| ISSN: | 1823-6421 |
| Keywords: | Copywriting, Ayat pengiklanan |
| Date: | 2021 |
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/120622 |
