Copywriting di media sosial

Zolkifly, Nur Hazwani and Mohammad Yusof, Nur Lailatul Ilusna and Mohtar, Nor Marini and Baharom, Shahrel Nizar (2021) Copywriting di media sosial. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu.

Abstract

Kebelakangan ini kita sering sahaja membaca pelbagai ayat pengiklanan yang digunakan oleh usahawan terutamanya melalui pengiklanan di media sosial. Ayat pengiklanan yang digunakan adalah dipanggil copywriting. Copywriting merupakan satu elemen pemasaran yang menggunakan seni dan sains dalam penulisan; samada di laman web, iklan, promosi dan lain-lain. Kepentingan copywriting adalah untuk mewujudkan kesedaran jenama, menarik perhatian prospek, meyakinkan dan memujuk pembaca untuk bertindak, memberi pemahaman kepada prospek serta meyakinkan pelanggan untuk membeli. Di zaman digital ini, copywriting dapat menentukan tahap ketularan sesuatu pengiklanan di media sosial dan seterusnya menarik perhatian prospek. Contohnya penggunaan perkataan seperti makcik kiah, padu, laris, harga terlajak murah dan sebagainya mampu memberi kesan kepada tahap ‘visibility’ pengiklanan tersebut.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Zolkifly, Nur Hazwani
nurha743@uitm.edu.my
Mohammad Yusof, Nur Lailatul Ilusna
UNSPECIFIED
Mohtar, Nor Marini
UNSPECIFIED
Baharom, Shahrel Nizar
UNSPECIFIED
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: Copywriting, Ayat pengiklanan
Date: 2021
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/120622
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 120622.pdf] Text
120622.pdf

Download (694kB)

ID Number

120622

Indexing

Statistic

Statistic details