Perniagaan online dari perspektif syariah

Abu Bakar, Suhaida and Ali, Norhidayah (2021) Perniagaan online dari perspektif syariah. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu.

Abstract

Amalan perniagaan secara tradisional atau offline telah lama bertapak di Malaysia. Dengan kerancakan teknologi terkini trend perniagaan internet berkembang pesat. Teknologi internet menyediakan pelbagai bentuk kemudahan dan akses berterusan kepada pengguna untuk mendapatkan maklumat, hiburan, rangkaian dan perhubungan. Dari perspektif perniagaan, teknologi ini juga meningkatkan aktiviti perniagaan dan pertumbuhan ekonomi. Perniagaan internet adalah proses di mana peniaga boleh berkongsi maklumat, menjaga hubungan dan menjalankan urusniaga perniagaan menggunakan teknologi (Ainin Sulaiman, 2000). Manakala, perniagaan atau dagangan melalui internet juga bermaksud penukaran maklumat perniagaan, urusan jual beli produk, perkhidmatan dan maklumat menerusi aplikasi internet.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Abu Bakar, Suhaida
suhaida596@uitm.edu.my
Ali, Norhidayah
norhidayah@uitm.edu.my
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: Urusan muamalat, Perniagaan online
Date: 2021
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/120609
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 120609.pdf] Text
120609.pdf

Download (168kB)

ID Number

120609

Indexing

Statistic

Statistic details