2 prinsip perniagaan yang diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW

Mohd Senin, Mohd Shukri (2021) 2 prinsip perniagaan yang diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu.

Abstract

Nabi Muhammad SAW merupakan seorang ahli perniagaan dan usahawan yang berjaya. Baginda SAW telah berkecimpung di dalam arena pemiagaan dan keusahawanan selama lebih kurang 25 tahun sebelum Baginda SAW menerima wahyu daripada Allah SWT dan selama itulah Baginda SAW sentiasa mengecapi kejayaan di dalam pemiagaan yang dijalankan. Nabi Muhammad SAW telah memberikan teladan dan ilmu-ilmu berkaitan selok belok perniagaan yang lengkap Baginda SAW telah mewariskan kesemua khazanah keilmuan termasuklah ilmu berkaitan perniagaan di dalam al-Quran dan al-Hadis. Dua sumber inilah sebagai garis panduan perniagaan yang menjadi asbab kepada perolehan keberkatan di dunia dan juga akhirat.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mohd Senin, Mohd Shukri
shukrisenin@uitm.edu.my
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: Nabi Muhammad SAW, Ahli perniagaan dan usahawan
Date: 2021
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/120600
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 120600.pdf] Text
120600.pdf

Download (432kB)

ID Number

120600

Indexing

Statistic

Statistic details