Menelusuri sistem pendidikan untuk pelajar kurang upaya di Malaysia dan Australia / Nur Azlina Mohamad Zahari ... [et al.].

Mohamad Zahari, Nur Azlina and Tajul Ariffin, Tajul Azim and Nazli, Muhammad Hafiy Harraz and Nik Ismail Rashed, Nik Muhammad Nabil (2025) Menelusuri sistem pendidikan untuk pelajar kurang upaya di Malaysia dan Australia / Nur Azlina Mohamad Zahari ... [et al.]. Epitome of Nature (EON). pp. 99-102. ISSN 2773-5869

Abstract

Pendidikan merupakan salah satu hak asasi manusia, dan sistem pendidikan inklusif adalah penting untuk memastikan akses yang saksama kepada pengetahuan dan peluang untuk semua pelajar, termasuklah orang kurang upaya. Matlamat Pembangunan Mampan 4 atau Sustainable Development Goal (SDG 4). Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bertujuan untuk memastikan pendidikan berkualiti yang inklusif dan saksama untuk semua, namun Malaysia menghadapi cabaran besar dalam mencapai matlamat ini untuk pelajar kurang upaya. Walaupun rangka kerja perundangan bertujuan untuk menggalakkan keterangkuman, pelajar kurang upaya di Malaysia terus mengalami halangan sistemik terhadap pendidikan. Jika dibandingkan dengan Australia, Malaysia ketinggalan dalam menyediakan perlindungan undang-undang, Infrastruktur dan sokongan masyarakat yang mencukupi untuk pelajar kurang upaya. Artikel ini meneroka ketidaksamaan dalam pendidikan untuk pelajar kurang upaya di Malaysia, membezakannya dengan model Australia, dan mengkaji kedua-dua perspektif undangundang dan praktik al berdasarkan SDG 4.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mohamad Zahari, Nur Azlina
UNSPECIFIED
Tajul Ariffin, Tajul Azim
UNSPECIFIED
Nazli, Muhammad Hafiy Harraz
UNSPECIFIED
Nik Ismail Rashed, Nik Muhammad Nabil
UNSPECIFIED
Subjects: P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Language and education
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan
Journal or Publication Title: Epitome of Nature (EON)
ISSN: 2773-5869
Page Range: pp. 99-102
Keywords: Matlamat Pembangunan Mampan 4, Sustainable Development Goal, SDG 4, pendidikan,
Date: May 2025
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/116635
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 116635.pdf] Text
116635.pdf

Download (511kB)

ID Number

116635

Indexing

Statistic

Statistic details