Abstract
Pendidikan merupakan salah satu hak asasi manusia, dan sistem pendidikan inklusif adalah penting untuk memastikan akses yang saksama kepada pengetahuan dan peluang untuk semua pelajar, termasuklah orang kurang upaya. Matlamat Pembangunan Mampan 4 atau Sustainable Development Goal (SDG 4). Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bertujuan untuk memastikan pendidikan berkualiti yang inklusif dan saksama untuk semua, namun Malaysia menghadapi cabaran besar dalam mencapai matlamat ini untuk pelajar kurang upaya. Walaupun rangka kerja perundangan bertujuan untuk menggalakkan keterangkuman, pelajar kurang upaya di Malaysia terus mengalami halangan sistemik terhadap pendidikan. Jika dibandingkan dengan Australia, Malaysia ketinggalan dalam menyediakan perlindungan undang-undang, Infrastruktur dan sokongan masyarakat yang mencukupi untuk pelajar kurang upaya. Artikel ini meneroka ketidaksamaan dalam pendidikan untuk pelajar kurang upaya di Malaysia, membezakannya dengan model Australia, dan mengkaji kedua-dua perspektif undangundang dan praktik al berdasarkan SDG 4.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohamad Zahari, Nur Azlina UNSPECIFIED Tajul Ariffin, Tajul Azim UNSPECIFIED Nazli, Muhammad Hafiy Harraz UNSPECIFIED Nik Ismail Rashed, Nik Muhammad Nabil UNSPECIFIED |
Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Language and education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
Journal or Publication Title: | Epitome of Nature (EON) |
ISSN: | 2773-5869 |
Page Range: | pp. 99-102 |
Keywords: | Matlamat Pembangunan Mampan 4, Sustainable Development Goal, SDG 4, pendidikan, |
Date: | May 2025 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/116635 |