Bagaimana refleksi boleh membantu pelajar diploma farmasi? / Nursyuhadah Othman and Roz Azinur Che Lamin

Othman, Nursyuhadah and Che Lamin, Roz Azinur (2025) Bagaimana refleksi boleh membantu pelajar diploma farmasi? / Nursyuhadah Othman and Roz Azinur Che Lamin. Epitome of Nature (EON). pp. 57-59. ISSN 2773-5869

Abstract

Refleksi, dalam konteks pembelajaran, merujuk kepada proses renungan atau pemikiran semula terhadap pengalaman pembelajaran seseorang untuk meningkatkan pemahaman dan penambahbaikan. Refleksi merupakan satu proses penting dalam pembelajaran di mana, pelajar mahupun pengajar menilai semula kefahaman seseorang pelajar dalam sesuatu topik, dan seterusnya menentukan samaada kaedah pembelajaran ataupun ulangkaji perlu ditambahbaik atau dikekalkan. Proses refleksi tidak hanya melibatkan pengulangan maklumat, tetapi juga pemahaman yang mendalam serta aplikasi pengetahuan dalam situasi sebenar. Artikel ini akan membincangkan teori pembelajaran berkaitan refleksi, kepentingan refleksi, dan kaedah-kaedah refleksi yang sesuai dalam konteks pembelajaran bagi pelajar Diploma Farmasi.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Othman, Nursyuhadah
UNSPECIFIED
Che Lamin, Roz Azinur
UNSPECIFIED
Subjects: P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Language and education
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan
Journal or Publication Title: Epitome of Nature (EON)
ISSN: 2773-5869
Page Range: pp. 57-59
Keywords: Refleksi, pelajar, diploma, farmasi
Date: May 2025
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/116614
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 116614.pdf] Text
116614.pdf

Download (613kB)

ID Number

116614

Indexing

Statistic

Statistic details