Abstract
Pemetaan Course Learning Outcome (CLO) kepada Program Learning Outcome (PLO) merupakan salah satu elemen penting yang perlu dititik beratkan dalam semakan kurikulum sesuatu program akademik. Keberkesanan pemetaan ini memastikan bahawa setiap hasil pembelajaran kursus (CLO) menyumbang secara langsung kepada pencapaian hasil pembelajaran program (PLO), sekaligus menyokong pencapaian objektif program keseluruhan (PEO). Pemetaan CLO kepada PLO yang tidak tepat boleh menjejaskan kualiti pendidikan yang meliputi kesejajaran konstruktif seperti keberkesanan kaedah pengajaran, penilaian dan pemantauan pencapaian pelajar. Artikel ini membincangkan tentang cabaran utama dalam pemetaan CLO kepada PLO serta mencadangkan penyelesaian yang boleh digunakan untuk meningkatkan kualiti pendidikan. Ianya juga boleh dijadikan panduan bagi program yang dalam proses menjalankan semakan kurikulum untuk memastikan keselarasan hasil pembelajaran yang lebih efektif. Kualiti pendidikan sesebuah program di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) bergantung kepada sejauh mana Hasil Pembelajaran Kursus (Course Learning Outcome, CLO) dapat menyokong dan menyumbang kepada Pencapaian Hasil Pembelajaran Program (Program Learning Outcome, PLO) dan Objektif Program (Program Educational Objectives, PEO). Course Learning Outcome merujuk kepada kemahiran dan pengetahuan yang harus dikuasai oleh pelajar setelah menyelesaikan sesuatu kursus.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Ramli, Intan Syaherra UNSPECIFIED Ismail, Norul Fadhilah UNSPECIFIED Ahmad, Noorlis UNSPECIFIED |
Subjects: | Q Science > QH Natural history - Biology |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
Journal or Publication Title: | Epitome of Nature (EON) |
ISSN: | 2773-5869 |
Page Range: | pp. 14-18 |
Keywords: | Pemetaan, CLO, PLO, pendidikan, |
Date: | May 2025 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/116507 |