Kajian mengenai kepuasan pengguna terhadap mutu pekhidmatan bas awam di bandar Kuantan

Othman, Rosmilah (2007) Kajian mengenai kepuasan pengguna terhadap mutu pekhidmatan bas awam di bandar Kuantan. [Student Project] (Unpublished)

Abstract

Mutu perkhidmatan bas awam perlu dititikberatkan memandangkan pengangkutan bas awam merupakan mod pengangkutan yang paling utama di Bandar Kuantan terutama kepada golongan yang berpendapatan rendah. Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengumpul maklumat dan data terhadap penyebab kepada kepuasan pengguna-pengguna bas awam di Bandar Kuantan. Kajian ini memberi fokus kepada perkhidmatan bas Bondar sahaja. Objektif utama adalah untuk mengenalpasti tahap kualiti perkhidmatan bas awam di Bandar Kuantan. Manakala objektif khususnya pula ialah untuk menilai sejauhmana kepuasan pelanggan terhadap kadar tambang bas, untuk menilai sejauhmana pelanggan berpuashati dengan kondisi bas yang beroperasi, untuk mengetahui adakah bas beroperasi mengikut jadual dan menepati masa yang telah ditetapkan, untuk mengetahui adakah kemudahan di tempat menunggu bas memenuhi kepuasan pelanggan dan untuk menilai samada sikap pemandu semasa dalam operasi menjamin kepuasan pelanggan. Kaedah pengumpulan data diperolehi melalui pengagihan borang soal selidik secara rawak kepada pengguna-pengguna bas di sekitar pusat Bondar Kuantan. Hasil kajian telah menunjukkan faktor-faktor penyebab kepada kepuasan pelanggan yang dikaji iaitu kadar tambang bas, kondisi bas, jadual perjalanan bas, kemudahan ditempat menunggu bas dan sikap pemandu bas itu sendiri memberi sumbangan besar kepada ketidakpuasan hati para pengguna bas. Sebanyak 83% responden mengatakan kualiti perkhidmatan bas adalah tidak memuaskan hati mereka. Oleh itu, kualiti perkhidmatan bas perlu dikaji semula oleh pihak yang terbabit iaitu pengusaha bas dan pihak berkuasa tempatan serta diambil langkah yang perlu untuk meningkatkan tahap kualiti perkhidmatan yang sediada. Beberapa cadangan seperti menilai semula harga tambang bas, mengambil langkah untuk memperbaiki atau memperbaharui bas yang beroperasi, memastikan bas beroperasi mengikut jadual, mengemaskinikan maklumat perjalanan bas di stesen bas supaya orang ramai dapat mengatur perjalanan mereka. Pihak-pihak yang terbabit juga harus memperbaiki kemudahan-kemudahan di tempat menunggu bas dan juga memberi latihan intensif dan motivasi kepada para pemandu bas supaya lebih bersikap mesra pelanggan dan mempunyai disiplin yang tinggi.

Metadata

Item Type: Student Project
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Othman, Rosmilah
UNSPECIFIED
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Advisor
Suppiah, Ratha Krishnan
UNSPECIFIED
Subjects: H Social Sciences > HE Transportation and Communications > Transportation (General works). Communication and traffic
H Social Sciences > HE Transportation and Communications > Transportation (General works). Communication and traffic > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus > Faculty of Business and Management
Programme: Executive Diploma in Business Administration (EP 202)
Keywords: Mutu pekhidmatan, Bas awam, Kuantan
Date: 2007
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/116299
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 116299.PDF] Text
116299.PDF

Download (2MB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
  • Kaunter Perkhidmatan Maklumat | Perpustakaan Al-Bukhari | Kampus Jengka, Pahang
Item Status:
On Shelf

ID Number

116299

Indexing

Statistic

Statistic details