Pemasaran filem di Malaysia : konsep produk, segmentation dan positioning dalam filem / Zairul Anuar Md. Dawam

Md. Dawam, Zairul Anuar (2007) Pemasaran filem di Malaysia : konsep produk, segmentation dan positioning dalam filem / Zairul Anuar Md. Dawam. Jurnal Skrin Malaysia, 4. pp. 125-136. ISSN 1823-1020

Abstract

Esei ini membincangkan tentang aspek pemasaran filem dalam
konteks filem-filem Malaysia. Dengan mengambil beberapa contoh filem tempatan yang berjaya (dan juga yang kurang berjaya) di pasaran, fokus esei ini menyentuh aspek-aspek seperti konsep produk, pembezaan produk, segmentation dan positioning dalam filem. Strategi pemasaran adalah penting dalam penghasilan sesebuah filem dan pemahaman konsep asas produk akan membantu mengukuhkan pemahaman terhadap konsep produk dalam filem. Gabungan kaedah pemasaran yang lain seperti promosi dan pengedaran filem juga akan memastikan filem yang dihasilkan berjaya di pasaran.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Md. Dawam, Zairul Anuar
UNSPECIFIED
Subjects: P Language and Literature > PN Literature (General) > Motion pictures > Motion picture industry > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Film, Theatre and Animation
Journal or Publication Title: Jurnal Skrin Malaysia
UiTM Journal Collections: Others > Jurnal Skrin Malaysia
ISSN: 1823-1020
Volume: 4
Page Range: pp. 125-136
Keywords: Pemasaran filem, filem Malaysia
Date: 2007
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/11617
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of AJ_ZAIRUL ANUAR MD. DAWAM JSM 07 1.pdf] Text
AJ_ZAIRUL ANUAR MD. DAWAM JSM 07 1.pdf

Download (520kB)

ID Number

11617

Indexing

Statistic

Statistic details