Md. Dawam, Zairul Anuar
(2007)
Pemasaran filem di Malaysia : konsep produk, segmentation dan positioning dalam filem / Zairul Anuar Md. Dawam.
Jurnal Skrin Malaysia, 4.
pp. 125-136.
ISSN 1823-1020
Abstract
Esei ini membincangkan tentang aspek pemasaran filem dalam
konteks filem-filem Malaysia. Dengan mengambil beberapa contoh filem tempatan yang berjaya (dan juga yang kurang berjaya) di pasaran, fokus esei ini menyentuh aspek-aspek seperti konsep produk, pembezaan produk, segmentation dan positioning dalam filem. Strategi pemasaran adalah penting dalam penghasilan sesebuah filem dan pemahaman konsep asas produk akan membantu mengukuhkan pemahaman terhadap konsep produk dalam filem. Gabungan kaedah pemasaran yang lain seperti promosi dan pengedaran filem juga akan memastikan filem yang dihasilkan berjaya di pasaran.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Md. Dawam, Zairul Anuar UNSPECIFIED |
Subjects: | P Language and Literature > PN Literature (General) > Motion pictures > Motion picture industry > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Film, Theatre and Animation |
Journal or Publication Title: | Jurnal Skrin Malaysia |
UiTM Journal Collections: | Others > Jurnal Skrin Malaysia |
ISSN: | 1823-1020 |
Volume: | 4 |
Page Range: | pp. 125-136 |
Keywords: | Pemasaran filem, filem Malaysia |
Collections: | Nusantara |
Date: | 2007 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/11617 |
Download
Text
AJ_ZAIRUL ANUAR MD. DAWAM JSM 07 1.pdf
Download (520kB)
AJ_ZAIRUL ANUAR MD. DAWAM JSM 07 1.pdf
Download (520kB)