Abstract
Sebagai sebuah wahana yang luwes, pembikinan filem merupakan
proses kesenian yang semestinya mencabar seorang karyawan filem memperlihatkan daya imaginasi dan kreativiti sinematiknya. Beliau bertanggungjawab menentukan kod-kod sinematik yang untuk dimanipulasikan dalam filemnya untuk menjadikan naratif sesebuah filem itu dipikul dan dikuasai oleh kekuatan naratif semiotiknya. Inilah antara cabaran besar khalayak filem yang mungkin "menonton" dengan mata yang "rabun" tetapi tidak celik "membaca" kod-kod sinematik yang disulam halus oleh pengarah dan editor filem. Bertolak daripada tanggapan ini, makalah ini mencadangkan bahawa filem SEPET arahan Yasmin Ahmad ini telah menggunakan beberapa aspek sinematik filem yang telah mencabar khalayaknya dalam menemukan interpretasi atau semantik filem
yang tuntas. Dengan memfokus kepada babak tragis di penghujung filem ini, makalah ini akan cuba mendekonstruksikan kod-kod sinematik yang sepatutnya dibaca oleh khalayak dalam usaha membina sesuatu interpretasi yang kreatif serta kesimpulan yang munasabah.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Abu Hassan, Badrul Redzuan UNSPECIFIED |
Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Semantics P Language and Literature > PN Literature (General) > Motion pictures > Motion picture industry > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Film, Theatre and Animation |
Journal or Publication Title: | Jurnal Skrin Malaysia |
UiTM Journal Collections: | Others > Jurnal Skrin Malaysia |
ISSN: | 1823-1020 |
Volume: | 3 |
Page Range: | pp. 233-245 |
Keywords: | Filem Malaysian, semantik, sinematik |
Date: | 2006 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/11597 |
Download
AJ_BADRUL REDZUAN ABU HASSAN JSM 06 1.pdf
Download (777kB)