Abstract
Kajian ini bertujuan untuk menilai tahap pemahaman, penguasaan, dan persepsi pelajar terhadap subjek Matematik dalam kalangan pelajar Pra-Sains serta mengenal pasti tajuk yang paling mencabar bagi mereka. Kajian ini menggunakan skala Likert lima mata untuk mengukur tahap pemahaman, penguasaan, dan persepsi pelajar, yang didapati berada pada tahap sederhana dengan nilai min antara 3.00 hingga 4.00. Analisis korelasi menunjukkan hubungan positif yang signifikan antara pemahaman dan persepsi (r = 0.443) serta antara penguasaan dan persepsi (r = 0.614), mencadangkan bahawa pelajar dengan persepsi yang lebih tinggi terhadap subjek ini cenderung mempunyai pemahaman dan penguasaan yang lebih baik. Selain itu, dapatan kajian mendapati bahawa Indeks dan Logaritma merupakan tajuk yang paling sukar bagi pelajar, dengan 56% daripada mereka menganggapnya sebagai cabaran utama. Ini diikuti oleh tajuk Janjang (29%) dan Set (14%). Hasil kajian ini dapat memberikan panduan dalam merangka strategi pengajaran yang lebih berkesan, termasuk penyediaan latihan tambahan, pendekatan interaktif, dan bahan bantu mengajar yang sesuai bagi meningkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar dalam Matematik Pra-Sains.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Shamsuddin, Maisurah maisurah025@uitm.edu.my Mahlan, Siti Balqis sitibalqis026@uitm.edu.my Alias, Fadzilawani Astifar fadzilawani.astifar@uitm.edu.my Hamat, Muniroh muniroh@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Chief Editor Othman, Jamal UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > QA Mathematics |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | Beyond Boundaries: The Multidimensional Horizons of E-Learning |
ISSN: | 9786299875550 |
Volume: | 9 |
Page Range: | pp. 38-45 |
Keywords: | Matematik Pra-Sains, Pemahaman, Penguasaan |
Date: | March 2025 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/114321 |