Strategi pengajaran berkesan dan meningkatkan kefahaman dalam algebra di kalangan pelajar / Fadzilawani Astifar Alias ... [et al.]

Alias, Fadzilawani Astifar and Ahmad, Nurhafizah and Mohamed, Siti Asmah and Hamat, Muniroh (2025) Strategi pengajaran berkesan dan meningkatkan kefahaman dalam algebra di kalangan pelajar / Fadzilawani Astifar Alias ... [et al.]. Beyond Boundaries: The Multidimensional Horizons of E-Learning, 9. pp. 88-94. ISSN 9786299875550

Abstract

Algebra merupakan salah satu cabang matematik yang penting, namun ramai pelajar menghadapi kesukaran dalam menguasai konsep asasnya. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti strategi pengajaran yang berkesan dalam meningkatkan pemahaman algebra di kalangan pelajar. Penyelidikan ini menganalisis pelbagai kaedah pengajaran, termasuk penggunaan teknologi, pembelajaran kolaboratif, pendekatan kontekstual, dan latihan berstruktur. Hasil kajian menunjukkan bahawa pendekatan interaktif, seperti penggunaan perisian matematik dan aplikasi dalam kehidupan seharian, dapat membantu meningkatkan kefahaman pelajar. Selain itu, bimbingan secara berfokus dan penyediaan latihan berperingkat turut memainkan peranan penting dalam memperkukuhkan asas algebra. Oleh itu, guru disarankan untuk menggabungkan pelbagai strategi pembelajaran bagi memastikan keberkesanan pengajaran algebra serta meningkatkan minat dan keyakinan pelajar terhadap subjek ini.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Alias, Fadzilawani Astifar
fadzilawani.astifar@uitm.edu.my
Ahmad, Nurhafizah
nurha9129@uitm.edu.my
Mohamed, Siti Asmah
sitiasmah109@uitm.edu.my
Hamat, Muniroh
muniroh@uitm.edu.my
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Chief Editor
Othman, Jamal
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Pulau Pinang
L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus
Journal or Publication Title: Beyond Boundaries: The Multidimensional Horizons of E-Learning
ISSN: 9786299875550
Volume: 9
Page Range: pp. 88-94
Keywords: Algebra, Pembelajaran, Strategi
Date: March 2025
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/114124
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 114124.pdf] Text
114124.pdf

Download (385kB)

ID Number

114124

Indexing

Statistic

Statistic details