Abstract
Algebra merupakan salah satu cabang matematik yang penting, namun ramai pelajar menghadapi kesukaran dalam menguasai konsep asasnya. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti strategi pengajaran yang berkesan dalam meningkatkan pemahaman algebra di kalangan pelajar. Penyelidikan ini menganalisis pelbagai kaedah pengajaran, termasuk penggunaan teknologi, pembelajaran kolaboratif, pendekatan kontekstual, dan latihan berstruktur. Hasil kajian menunjukkan bahawa pendekatan interaktif, seperti penggunaan perisian matematik dan aplikasi dalam kehidupan seharian, dapat membantu meningkatkan kefahaman pelajar. Selain itu, bimbingan secara berfokus dan penyediaan latihan berperingkat turut memainkan peranan penting dalam memperkukuhkan asas algebra. Oleh itu, guru disarankan untuk menggabungkan pelbagai strategi pembelajaran bagi memastikan keberkesanan pengajaran algebra serta meningkatkan minat dan keyakinan pelajar terhadap subjek ini.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Alias, Fadzilawani Astifar fadzilawani.astifar@uitm.edu.my Ahmad, Nurhafizah nurha9129@uitm.edu.my Mohamed, Siti Asmah sitiasmah109@uitm.edu.my Hamat, Muniroh muniroh@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Chief Editor Othman, Jamal UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Pulau Pinang L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | Beyond Boundaries: The Multidimensional Horizons of E-Learning |
ISSN: | 9786299875550 |
Volume: | 9 |
Page Range: | pp. 88-94 |
Keywords: | Algebra, Pembelajaran, Strategi |
Date: | March 2025 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/114124 |