Faktor-faktor pelajar lemah dalam asas algebra / Fadzilawani Astifar Alias ... [et al.]

Alias, Fadzilawani Astifar and Mahlan, Siti Balqis and Shamsuddin, Maisurah and Hamat, Muniroh (2025) Faktor-faktor pelajar lemah dalam asas algebra / Fadzilawani Astifar Alias ... [et al.]. Beyond Boundaries: The Multidimensional Horizons of E-Learning, 9. pp. 82-87. ISSN 9786299875550

Abstract

Asas algebra adalah perkara penting dalam matematik, tetapi ramai pelajar menghadapi kesukaran untuk menguasainya, terutama apabila mereka melangkah ke alam universiti. Kajian ini bertujuan untuk mencari faktor utama mengapa pelajar lemah dalam asas algebra sejak di peringkat sekolah menengah. Beberapa faktor yang dikenal pasti termasuk cara pengajaran yang lebih menekankan hafalan daripada pemahaman, kurangnya latihan berterusan, dan kurangnya kaitan algebra dengan kehidupan seharian. Selain itu, tekanan akademik di sekolah dan perubahan topik yang cepat juga boleh menyebabkan pelajar sukar untuk menguasai algebra. Kekurangan penguasaan asas algebra ini memberi kesan kepada pembelajaran matematik di universiti, kerana pelajar sukar mengikuti topik yang lebih rumit. Oleh yang demikian, kaedah pengajaran perlu diperbaiki dengan memberi lebih banyak latihan praktikal dan sokongan tambahan kepada pelajar supaya mereka dapat menguasai asas algebra dengan lebih baik.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Alias, Fadzilawani Astifar
fadzilawani.astifar@uitm.edu.my
Mahlan, Siti Balqis
sitibalqis026@uitm.edu.my
Shamsuddin, Maisurah
maisurah025@uitm.edu.my
Hamat, Muniroh
muniroh@uitm.edu.my
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Chief Editor
Othman, Jamal
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Pulau Pinang
L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA
Q Science > QA Mathematics
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus
Journal or Publication Title: Beyond Boundaries: The Multidimensional Horizons of E-Learning
ISSN: 9786299875550
Volume: 9
Page Range: pp. 82-87
Keywords: Algebra, Pembelajaran, Teknik
Date: March 2025
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/114122
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 114122.pdf] Text
114122.pdf

Download (322kB)

ID Number

114122

Indexing

Statistic

Statistic details