Abstract
Asas algebra adalah perkara penting dalam matematik, tetapi ramai pelajar menghadapi kesukaran untuk menguasainya, terutama apabila mereka melangkah ke alam universiti. Kajian ini bertujuan untuk mencari faktor utama mengapa pelajar lemah dalam asas algebra sejak di peringkat sekolah menengah. Beberapa faktor yang dikenal pasti termasuk cara pengajaran yang lebih menekankan hafalan daripada pemahaman, kurangnya latihan berterusan, dan kurangnya kaitan algebra dengan kehidupan seharian. Selain itu, tekanan akademik di sekolah dan perubahan topik yang cepat juga boleh menyebabkan pelajar sukar untuk menguasai algebra. Kekurangan penguasaan asas algebra ini memberi kesan kepada pembelajaran matematik di universiti, kerana pelajar sukar mengikuti topik yang lebih rumit. Oleh yang demikian, kaedah pengajaran perlu diperbaiki dengan memberi lebih banyak latihan praktikal dan sokongan tambahan kepada pelajar supaya mereka dapat menguasai asas algebra dengan lebih baik.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Alias, Fadzilawani Astifar fadzilawani.astifar@uitm.edu.my Mahlan, Siti Balqis sitibalqis026@uitm.edu.my Shamsuddin, Maisurah maisurah025@uitm.edu.my Hamat, Muniroh muniroh@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Chief Editor Othman, Jamal UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Pulau Pinang L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA Q Science > QA Mathematics |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | Beyond Boundaries: The Multidimensional Horizons of E-Learning |
ISSN: | 9786299875550 |
Volume: | 9 |
Page Range: | pp. 82-87 |
Keywords: | Algebra, Pembelajaran, Teknik |
Date: | March 2025 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/114122 |