Sejauh mana aliran pengajian dan keputusan Bahasa Inggeris di peringkat sekolah menengah mempengaruhi prestasi akademik pelajar Pra-Diploma

Awang Kader, Mohd Aidil Riduan and Mohd Zaki, Suhanom and Mohd Hanifah, Nurhani Izzati (2024) Sejauh mana aliran pengajian dan keputusan Bahasa Inggeris di peringkat sekolah menengah mempengaruhi prestasi akademik pelajar Pra-Diploma. Gading Journal for Social Sciences, 27: 5. pp. 40-48. ISSN 2600-7568

Official URL: https://gadingssuitm.com/

Identification Number (DOI): 10.24191/gading.v27i0

Abstract

Kajian ini mengkaji hubungan antara aliran pengajian di sekolah menengah dan keputusan Bahasa Inggeris Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan prestasi akademik pelajar dalam program Pra-Diploma Perdagangan. Seramai 121 orang responden daripada program Pra-Diploma Perdagangan, Universiti Teknologi MARA (UiTM) Cawangan Pahang Kampus Jengka telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Tinjauan soal selidik secara atas talian telah dijalankan dan analisis deskriptif digunakan untuk menganalisis data dengan menggunakan perisian SPSS versi 28. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa majoriti responden mengambil aliran Perdagangan atau Ekonomi di sekolah menengah, namun tidak terdapat hubungan yang signifikan antara aliran tersebut dengan prestasi akademik bagi kursus Pengenalan kepada Perniagaan di peringkat universiti. Namun, hasil ujian Chi- Square menunjukkan hubungan yang signifikan antara keputusan Bahasa Inggeris SPM dan prestasi akademik bagi kursus Pengenalan kepada Perniagaan. Kebanyakan responden yang hanya memperolehi lulus dalam Bahasa Inggeris SPM juga mencapai prestasi yang rendah dalam kursus Pengenalan kepada Perniagaan di peringkat pra-diploma. Hal ini menunjukkan kepentingan penguasaan Bahasa Inggeris dalam mencapai kejayaan akademik. Kajian ini memberikan pandangan yang lebih mendalam mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi akademik pelajar Pra- Diploma Perdagangan, dengan penekanan khusus kepada aspek Bahasa Inggeris. Implikasi kajian ini dapat membantu universiti untuk meningkatkan kaedah pengajaran dan pembelajaran serta menyokong pelajar yang menghadapi cabaran dalam penguasaan Bahasa Inggeris.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Awang Kader, Mohd Aidil Riduan
UNSPECIFIED
Mohd Zaki, Suhanom
UNSPECIFIED
Mohd Hanifah, Nurhani Izzati
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Performance. Competence. Academic achievement
L Education > LB Theory and practice of education > Secondary education. High school teaching
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus
Journal or Publication Title: Gading Journal for Social Sciences
UiTM Journal Collections: UiTM Journals > Gading Journal for the Social Sciences (GADINGSS)
ISSN: 2600-7568
Volume: 27
Number: 0
Page Range: pp. 40-48
Keywords: Aliran pengajian, Keputusan bahasa inggeris, Pengenalan kepada perniagaan, Pra-diploma perdagangan, SPM
Date: 2024
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/114097
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 114097.pdf] Text
114097.pdf

Download (376kB)

ID Number

114097

Indexing

Altmetric
PlumX
Dimensions

Statistic

Statistic details