Abstract
Secara purata, 224,000 graduan dilahirkan pada sctiap tahun berbanding penawaran kerja berkemahiran tinggi yang hanya 127,000 pekerjaan (Muhammad Saufi, 2023). ln i menyebabkan lebih 90,000 graduan berdepan dengan masalah pengangguran akibat kekurangan peluang pekerjaan. Justeru itu Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mengambil inisiatif melancarkan Pelan Tindakan Keusahawanan lnstitusi Keusahawanan Bersepadu lnstitusi Pendid.ikan Tinggi (PTK IPT) 2021-2025 pada Februari 2019 dengan tujuan untuk memperkasakan Pendidikan keusahawan di institusi pengajian tinggi. Pelan ini mewujudkan satu kerangka strategik untuk membentuk ekosistem keusahawanan yang menggabungkan elemen seperti kcusahawanan, akademik, industri, kcrajaan dan komuniti dalam landskap pendidikan tinggi negara (Siti Rosnita & Nurbarirah, 2021 ; Hasmira & Aziah 2021).
Metadata
Item Type: | Book Section |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohd Noor, Azura UNSPECIFIED Mohamad Fadzillah, Fazni UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perlis > Arau Campus > Faculty of Accountancy |
Page Range: | pp. 10-13 |
Keywords: | pendidikan keusahawan, institusi pengajian tinggi, keusahawanan, siswa |
Date: | 2023 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/113249 |