Abstract
Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungkait antara sikap dan gaya pembelajaran Pendidikan Islam abad ke-21 (PAK-21) dengan pencapaian akademik murid mengikut jantina dalam mata pelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Kemuning. Kajian ini tertumpu kepada empat persoalan kajian iaitu sikap, gaya pembelajaran Pendidikan Islam PAK-21, pencapaian akademik, tahap hubungkait antara sikap dan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik dan tahap perbezaan di antara sikap, gaya pembelajaran dan pencapaian akademik murid abad ke21 (PAK-21) antara murid lelaki dan murid perempuan. Nilai kebolehpercayaan kajian ini adalah lebih daripada α = >.60. Reka bentuk kajian ini ialah berasaskan kajian kuantitatif melalui kajian tinjauan. Populasi kajian ini terdiri daripada semua murid Islam tingkatan 2 Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Kemuning, Shah Alam yang mengambil mata pelajaran Pendidikan Islam ialah seramai 420 orang. Berdasarkan jadual penentuan saiz sampel yang disarankan oleh Krejchi dan Morgan (1970), didapati saiz sampel yang diperlukan bagi populasi tersebut ialah 201 orang. Persampelan dibuat secara rawak. Borang soal selidik merupakan instrumen yang akan digunakan dan daripada data yang diperolehi, analisis secara deskriptif dan inferensi akan dilaksanakan. Data di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages for Science Social (SPSS 26.0) secara deskriptif untuk mendapatkan kekerapan, peratusan, nilai min dan sisihan piawai serta inferensi dengan menggunakan Ujian Korelasi Spearman’s Rho dan Ujian Mann Whithney U. Dapatan kajian mendapati hubungan yang signifikan antara sikap dan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik murid abad ke-21 (PAK-21). Selain itu hasil kajian ini juga mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan diantara sikap, gaya pembelajaran dan pencapaian akademik murid abad ke-21 (PAK-21) antara murid lelaki dan murid perempuan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Kemuning. Kesimpulannya sikap, gaya pembelajaran dan pencapaian akademik antara murid lelaki dan murid perempuan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Kemuning adalah berbeza. Justeru pihak yang bertanggungjawab terhadap isu ini wajar mengambil kira perbezaan jantina murid sewaktu mengatasi permasalahan ini agar prestasi akademik semua murid dapat ditingkatkan.
Metadata
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Sulong, Rosmawati UNSPECIFIED |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Thesis advisor Abd Rahim, Syuhaida Idha UNSPECIFIED |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
Programme: | Master of Contemporary |
Keywords: | Sikap, gaya pembelajaran, pencapaian akademik |
Date: | 2023 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106981 |
Download
106981.pdf
Download (141kB)